Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorRissanen, Mari
dc.date.accessioned2020-05-18T12:21:15Z
dc.date.available2020-05-18T12:21:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69029
dc.description.abstractTässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan henkilöstö käyttää vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa, mistä he hankkivat tiedon opetusmenetelmistä ja miten he perustelevat opetusmenetelmällisiä valintojaan. Tutkimusaineisto koostui sähköpostikyselyllä kerätyistä vastauksista. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan opetusalan henkilöstö käyttää tutkimusperustaisia opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa, mutta heidän kuvauksensa pedagogisista ratkaisuista olivat paljolti yleisluonteisia ja he nimesivät opetusmenetelmät eri tavalla kuin tutkimustietoon perustuvat opetusmenetelmät on kirjallisuudessa nimetty. Lisäksi opettajat käyttivät tulosten perusteella myös kokemuksen pohjalta tutuksi tulleita opetusmenetelmiä. Opetusmenetelmän valinnan perusteina olivat toimivuus, vaikuttavuus, yksilöllinen räätälöitävyys ja menetelmän tukeminen myönteisen opettaja-oppilassuhteen syntymistä. Tärkeiksi tavoiksi hankkia tietoa opetusmenetelmistä osoittautuivat keskustelu kollegoiden kanssa, ammattikirjallisuuden lukeminen ja alan koulutuksiin osallistuminen, kun taas sosiaalisesta mediasta saatu tieto tai, että on nähnyt jonkun muun käyttävän menetelmää, mainittiin tiedonlähteenä vain harvoin. Tutkimus vahvistaa tutkimusperustaisia opetusmenetelmiä koskevan tiedon levittämisen tärkeyttä, jotta opetus olisi yksilöllistä, tarkoituksenmukaista ja laadukasta.fi
dc.format.extent37
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervaativa erityinen tuki
dc.subject.othertutkimusperustainen opetusmenetelmä
dc.subject.otheropettaminen
dc.titleTutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005183283
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot