Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi
tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia tukee vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta sekä mitä vaativan erityisen tuen opettajien tulee
ottaa huomioon opetusteknologiaa käyttäessään, jotta sen käyttö luokassa on sujuvaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto saatiin
haastatteluista ja tutkijoiden aiemmin tekemästä verkkokyselystä. Tutkimukseen
osallistujat olivat erityisopettajia (n=16) kahdesta vaativan erityisen tuen koulusta eri osista Suomea. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan opetusteknologian käyttö keskittyi kannettaviin tietoko neisiin, tabletteihin ja oppilaiden puhelimiin. Opetusteknologia tuki vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta mahdollistamalla opetuksen ja oppimisen, tukemalla oppilaiden itsenäistä toimintaa sekä lisäämällä ja harjoituttamalla oppilaiden vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti myös, kuinka koulun teknologiset resurssit, opettajien laiteosaaminen, oppilaiden teknologiset taidot sekä yhteiset
säännöt liittyvät opetusteknologian sujuvaan käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opetusteknologialla pystytään vahvistamaan myös erityisen tuen oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä.
Opetusteknologian lisäarvo erityisopetukselle on, että teknologian avulla voidaan entistä paremmin tukea oppilaiden itsenäistä toimintaa ja vuorovaikutusta.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ... -
Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Karjalainen, Laura (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ... -
”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
Niemeläinen, Tarja (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ... -
Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
Maunula, Meri (2023)Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lisäksi myös osallisuuden esteitä. Osallisuus jää kuitenkin usein oppimisen varjoon, eikä sen tärkeyttä aina ymmärretä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isoja ... -
Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
Ärling, Karri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin ...