University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla

Thumbnail
View/Open
848.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Julin, Antti |
Saatsi, Joose
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia tukee vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta sekä mitä vaativan erityisen tuen opettajien tulee ottaa huomioon opetusteknologiaa käyttäessään, jotta sen käyttö luokassa on sujuvaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto saatiin haastatteluista ja tutkijoiden aiemmin tekemästä verkkokyselystä. Tutkimukseen osallistujat olivat erityisopettajia (n=16) kahdesta vaativan erityisen tuen koulusta eri osista Suomea. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan opetusteknologian käyttö keskittyi kannettaviin tietoko neisiin, tabletteihin ja oppilaiden puhelimiin. Opetusteknologia tuki vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta mahdollistamalla opetuksen ja oppimisen, tukemalla oppilaiden itsenäistä toimintaa sekä lisäämällä ja harjoituttamalla oppilaiden vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti myös, kuinka koulun teknologiset resurssit, opettajien laiteosaaminen, oppilaiden teknologiset taidot sekä yhteiset säännöt liittyvät opetusteknologian sujuvaan käyttöön. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opetusteknologialla pystytään vahvistamaan myös erityisen tuen oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä. Opetusteknologian lisäarvo erityisopetukselle on, että teknologian avulla voidaan entistä paremmin tukea oppilaiden itsenäistä toimintaa ja vuorovaikutusta. ...
Keywords
vaativa erityinen tuki toimijuus erityisopetus erityisoppilaat opetusteknologia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106023381

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana 

    Rissanen, Mari (2020)
    Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ...
  • Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa 

    Karjalainen, Laura (2017)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ...
  • ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle 

    Niemeläinen, Tarja (2020)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ...
  • Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä 

    Maunula, Meri (2023)
    Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lisäksi myös osallisuuden esteitä. Osallisuus jää kuitenkin usein oppimisen varjoon, eikä sen tärkeyttä aina ymmärretä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isoja ...
  • Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään 

    Ärling, Karri (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre