Show simple item record

dc.contributor.authorVainikainen, Roosa
dc.date.accessioned2020-05-15T05:59:18Z
dc.date.available2020-05-15T05:59:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68997
dc.description.abstractKandidaatintutkielmassani selvitän sitä, miksi asiakasväkivaltaa sivuutetaan ja aliraportoidaan sosiaalityössä. Tutkin aihetta sosiaalityön organisaatiokulttuurin näkökulmasta ja selvitän, miten sosiaalityön organisaatiokulttuuri vaikuttaa asiakasväkivallan sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen. Selvitän tutkielmassani lisäksi sitä, millaisilla keinoilla sosiaalityön organisaatioissa voitaisiin vähentää asiakasväkivallan sivuuttamista ja lisätä siitä raportointia. Aihe on tärkeä, koska asiakasväkivallalla on vakavia ja monimuotoisia seurauksia, jotka myös vaikuttavat monella eri tasolla. Organisaatiokulttuurin merkitystä on tärkeä tutkia, koska organisaatiokulttuuri selittää keskeisesti sitä, miksi tiettyjä ilmiöitä ja asioita voi esiintyä organisaatioissa. Sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen on puututtava, jotta asiakasväkivalta voidaan käsittää ongelmaksi ja saada siitä lisää ymmärrystä. Asiakasväkivaltaa ei tulisi hyväksyä osaksi sosiaalityöntekijän työtä. Sosiaalityön organisaatiokulttuuri vaikuttaa asiakasväkivallan sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen monella tapaa. Organisaatiokulttuurin toisen tason arvot ja kolmannen tason perusolettamukset ohjaavat ja määrittävät organisaation jäsenten käyttäytymistä. Sosiaalityön keskeiset periaatteet ja arvot, kuten asiakaslähtöisyys ja luottamus saavat työntekijät laittamaan asiakkaan hyvinvoinnin oman hyvinvointinsa edelle ja sivuuttamaan asiakasväkivaltaa sen takia, että luottamukseen perustuvaa asiakassuhdetta halutaan ylläpitää. Sosiaalityöntekijöiden selviytymiseen asiakasväkivallan suhteen liitetään myös tietynlaisia olettamuksia, jotka ohjaavat sosiaalityöntekijöiden käsityksiä itsestään ammatillisina toimijoina ja siten vaikuttavat heidän suhtautumiseensa asiakasväkivaltaa kohtaan. Sosialisaatio on prosessi, joka opettaa kulttuurin sen uusille jäsenille. Asiakasväkivallan sivuuttaminen on siten myös tämän oppimisprosessin seuraus. Organisaatiokulttuuri määrittelee myös johtajuutta ja johtajat puolestaan vaikuttavat keskeisesti työntekijöiden suhtautumiseen ja toimintaan asiakasväkivallan suhteen. Keinoja asiakasväkivallan sivuuttamisen vähentämiseen ja raportoinnin lisäämiseen on monia. Asiakasväkivaltaan liittyvä koulutus jo heti sosiaalityön opinnoista lähtien on tärkeää, jotta voidaan puuttua ajoissa tiettyjen ajattelumallien muodostumiseen. Koulutuksen tulisi olla jatkuvaa myös työpaikoilla ja johtajiakin tulisi kouluttaa, jotta heillä olisi keinoja työntekijöidensä tukemiseksi. Johtajien olisi tärkeää luoda raportoimista tukeva työkulttuuri, joka tiedostaa asiakasväkivallan ongelman ja tukee väkivallan uhreja. Keskeistä on myös ymmärtää asiakasväkivalta ja sen sivuuttaminen monimuotoiseksi ilmiöksi, jota kaikki organisaation osapuolet toiminnallaan edesauttavat. Lisäksi yhteiskunnallisen kontekstin merkitys on huomioitava.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.otherasiakasväkivalta
dc.subject.otherperusolettamukset
dc.subject.othersivuuttaminen
dc.subject.otheraliraportoiminen
dc.titleSosiaalityön organisaatiokulttuuri osana asiakasväkivallan sivuuttamisen ja aliraportoimisen ongelmaa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005153219
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoraportointi
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysoväkivalta
dc.subject.ysoorganisaatiokulttuuri
dc.subject.ysososiaaliala


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record