Asiakasväkivallan jälkikäsittely sosiaalialalla : jälkikäsittelyn yleisyys ja sen yhteys työhyvinvointiin
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen asiakasväkivallan jälkikäsittelyä sosiaalialalla
Suomessa. Aineistoni on kerätty verkkokyselyllä Sosiaalialan korkeakoulutettujen
ammattijärjestö Talentian jäsenistöltä syksyllä 2016. Vastauksia kertyi 706, joista analyysiin sisällytettiin 704. Aineistoni on sekä määrällinen että laadullinen, joten analyysi on tehty hyödyntäen molempien pääsuuntausten tutkimusmenetelmiä.
Aineiston analyysissa on käytetty ristiintaulukointia ja keskiarvovertailua tilastollisine
testeineen, logistista regressioanalyysia sekä laadullista sisällönanalyysia. Tutkielmassani kysyn, kuinka yleistä ja millaista asiakasväkivallan jälkikäsittely on. Tarkastelen myös jälkikäsittelyn mahdollisia yhteyksiä työhyvinvointiin. Lopuksi syvennän analyysia laadullisen aineiston avulla ja kartoitan sitä, millaista jälkikäsittelyä vastaajat toivoisivat. Laadullisessa sisällönanalyysissa hyödynnän Päivi Rauramon työhyvinvoinnin portaat - mallia, joka pohjautuu Abraham Maslow’n tarvehierarkiaan.
Tutkielmani tulosten mukaan asiakasväkivaltatilanteista noin 60 % käsitellään ja käsittelyn todennäköisyyttä ennustavat parhaiten väkivallan tapahtumistiheys työpaikalla, väkivaltatilanteen vakavuus ja tilanteen raportoiminen. Aineistoni mukaan yleisimmin väkivaltatilanteet käsitellään epävirallisesti kollegoiden kanssa keskustellen, mikä koetaan myös hyödylliseksi. Virallisempia jälkikäsittelytapoja käytetään harvemmin. Aineistosta käy ilmi, että virallisemmat jälkikäsittelytavat nostavat työtyytyväisyyttä ja työn mielekkyyttä. Stressiä sen sijaan laskee jälkikäsittelytavoista ainoastaan epävirallinen keskustelu kollegoiden kesken.
Aineistossani noin kolmasosa jäi asiakasväkivaltatilanteen jälkeen kaipaamaan tukea ja heistä noin puolet kaipasi enemmän tukea esimieheltä. Laadullisen analyysin tulokset osoittavat, että esimiehen tulisi olla aktiivisempi väkivaltatilanteen jälkeen, jälkikäsittelyn tulisi olla systemaattisempaa ja toimintaohjeiden tulisi olla selkeät. Myös työyhteisöltä toivotaan myötätuntoisempaa ja ymmärtäväisempää suhtautumista väkivaltatilanteessa olleita kohtaan. Keskeinen sisällönanalyysissa jokaisessa teemassa nouseva tulos on se, että asiakasväkivalta on tiedostettava, siitä on puhuttava ja siihen on puututtava asianmukaisella vakavuudella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakasväkivallan ilmenemisen yleisyys ja vaikutukset sosiaalityössä
Pajunen, Oona (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan asiakasväkivallan ja sen uhan ilmenemisen yleisyyttä ja vaikutuksia sosiaalityössä. Tutkielmassa tutkitaan sosiaalityöntekijöiden kokemuksia asiakasväkivallan ilmenemismuotojen ... -
Sosiaalityön organisaatiokulttuuri osana asiakasväkivallan sivuuttamisen ja aliraportoimisen ongelmaa
Vainikainen, Roosa (2019)Kandidaatintutkielmassani selvitän sitä, miksi asiakasväkivaltaa sivuutetaan ja aliraportoidaan sosiaalityössä. Tutkin aihetta sosiaalityön organisaatiokulttuurin näkökulmasta ja selvitän, miten sosiaalityön organisaatiokulttuuri ... -
Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
Junnila, Pauliina (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa sekä siitä kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden asiakasväkivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia ... -
Asiakasväkivalta lastensuojelun sosiaalityössä
Manninen, Maaret (2018)Tarkastelen pro gradu-tutkielmassa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät kokevat ja määrittelevät asiakasväkivaltaa ... -
Työn tuunaamisen profiilit sosiaali- ja terveysalan organisaatiossa : yhteydet työhyvinvointiin
Luhtinen, Vilma; Immonen, Anu; Mäkikangas, Anne; Huhtala, Mari; Feldt, Taru (Tyoelaman tutkimus, 2021)Työn tuunaaminen on oma-aloitteista työn kehittämistä työn voimavaroja ja vaatimuksia muokkaamalla. Tutkimme, millaisia tuunausprofiileja voidaan löytää kolmesta erilaisesta tuunaustavasta, jotka olivat työn voimavarojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.