University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Asiakasväkivallan jälkikäsittely sosiaalialalla : jälkikäsittelyn yleisyys ja sen yhteys työhyvinvointiin

Thumbnail
View/Open
2.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Manninen, Salla
Date
2017
Discipline
YhteiskuntapolitiikkaSocial Policy

 
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen asiakasväkivallan jälkikäsittelyä sosiaalialalla Suomessa. Aineistoni on kerätty verkkokyselyllä Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian jäsenistöltä syksyllä 2016. Vastauksia kertyi 706, joista analyysiin sisällytettiin 704. Aineistoni on sekä määrällinen että laadullinen, joten analyysi on tehty hyödyntäen molempien pääsuuntausten tutkimusmenetelmiä. Aineiston analyysissa on käytetty ristiintaulukointia ja keskiarvovertailua tilastollisine testeineen, logistista regressioanalyysia sekä laadullista sisällönanalyysia. Tutkielmassani kysyn, kuinka yleistä ja millaista asiakasväkivallan jälkikäsittely on. Tarkastelen myös jälkikäsittelyn mahdollisia yhteyksiä työhyvinvointiin. Lopuksi syvennän analyysia laadullisen aineiston avulla ja kartoitan sitä, millaista jälkikäsittelyä vastaajat toivoisivat. Laadullisessa sisällönanalyysissa hyödynnän Päivi Rauramon työhyvinvoinnin portaat - mallia, joka pohjautuu Abraham Maslow’n tarvehierarkiaan. Tutkielmani tulosten mukaan asiakasväkivaltatilanteista noin 60 % käsitellään ja käsittelyn todennäköisyyttä ennustavat parhaiten väkivallan tapahtumistiheys työpaikalla, väkivaltatilanteen vakavuus ja tilanteen raportoiminen. Aineistoni mukaan yleisimmin väkivaltatilanteet käsitellään epävirallisesti kollegoiden kanssa keskustellen, mikä koetaan myös hyödylliseksi. Virallisempia jälkikäsittelytapoja käytetään harvemmin. Aineistosta käy ilmi, että virallisemmat jälkikäsittelytavat nostavat työtyytyväisyyttä ja työn mielekkyyttä. Stressiä sen sijaan laskee jälkikäsittelytavoista ainoastaan epävirallinen keskustelu kollegoiden kesken. Aineistossani noin kolmasosa jäi asiakasväkivaltatilanteen jälkeen kaipaamaan tukea ja heistä noin puolet kaipasi enemmän tukea esimieheltä. Laadullisen analyysin tulokset osoittavat, että esimiehen tulisi olla aktiivisempi väkivaltatilanteen jälkeen, jälkikäsittelyn tulisi olla systemaattisempaa ja toimintaohjeiden tulisi olla selkeät. Myös työyhteisöltä toivotaan myötätuntoisempaa ja ymmärtäväisempää suhtautumista väkivaltatilanteessa olleita kohtaan. Keskeinen sisällönanalyysissa jokaisessa teemassa nouseva tulos on se, että asiakasväkivalta on tiedostettava, siitä on puhuttava ja siihen on puututtava asianmukaisella vakavuudella. ...
Keywords
asiakasväkivalta jälkikäsittely sosiaaliala työhyvinvointi stressi asiakkaat väkivalta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801291367

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakasväkivallan ilmenemisen yleisyys ja vaikutukset sosiaalityössä 

    Pajunen, Oona (2020)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan asiakasväkivallan ja sen uhan ilmenemisen yleisyyttä ja vaikutuksia sosiaalityössä. Tutkielmassa tutkitaan sosiaalityöntekijöiden kokemuksia asiakasväkivallan ilmenemismuotojen ...
  • Sosiaalityön organisaatiokulttuuri osana asiakasväkivallan sivuuttamisen ja aliraportoimisen ongelmaa 

    Vainikainen, Roosa (2019)
    Kandidaatintutkielmassani selvitän sitä, miksi asiakasväkivaltaa sivuutetaan ja aliraportoidaan sosiaalityössä. Tutkin aihetta sosiaalityön organisaatiokulttuurin näkökulmasta ja selvitän, miten sosiaalityön organisaatiokulttuuri ...
  • Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen 

    Junnila, Pauliina (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa sekä siitä kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden asiakasväkivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia ...
  • Asiakasväkivalta lastensuojelun sosiaalityössä 

    Manninen, Maaret (2018)
    Tarkastelen pro gradu-tutkielmassa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät kokevat ja määrittelevät asiakasväkivaltaa ...
  • Työn turhakkeet sote-alan organisaatiossa : yhteydet työhyvinvointiin ja työn merkityksellisyyteen potilastyötä tekevillä työntekijöillä 

    Huttunen, Juulia; Salminen , Vilhelmiina (2020)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia profiileja on mahdollista löytää työn turhakkeiden (engl. illegitimate tasks) suhteen potilastyötä tekevillä työntekijöillä sekä miten eri profiileihin sijoittuvat työntekijät eroavat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre