University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Sosiaalityön organisaatiokulttuuri osana asiakasväkivallan sivuuttamisen ja aliraportoimisen ongelmaa

Thumbnail
View/Open
278.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vainikainen, Roosa
Date
2019
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kandidaatintutkielmassani selvitän sitä, miksi asiakasväkivaltaa sivuutetaan ja aliraportoidaan sosiaalityössä. Tutkin aihetta sosiaalityön organisaatiokulttuurin näkökulmasta ja selvitän, miten sosiaalityön organisaatiokulttuuri vaikuttaa asiakasväkivallan sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen. Selvitän tutkielmassani lisäksi sitä, millaisilla keinoilla sosiaalityön organisaatioissa voitaisiin vähentää asiakasväkivallan sivuuttamista ja lisätä siitä raportointia. Aihe on tärkeä, koska asiakasväkivallalla on vakavia ja monimuotoisia seurauksia, jotka myös vaikuttavat monella eri tasolla. Organisaatiokulttuurin merkitystä on tärkeä tutkia, koska organisaatiokulttuuri selittää keskeisesti sitä, miksi tiettyjä ilmiöitä ja asioita voi esiintyä organisaatioissa. Sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen on puututtava, jotta asiakasväkivalta voidaan käsittää ongelmaksi ja saada siitä lisää ymmärrystä. Asiakasväkivaltaa ei tulisi hyväksyä osaksi sosiaalityöntekijän työtä. Sosiaalityön organisaatiokulttuuri vaikuttaa asiakasväkivallan sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen monella tapaa. Organisaatiokulttuurin toisen tason arvot ja kolmannen tason perusolettamukset ohjaavat ja määrittävät organisaation jäsenten käyttäytymistä. Sosiaalityön keskeiset periaatteet ja arvot, kuten asiakaslähtöisyys ja luottamus saavat työntekijät laittamaan asiakkaan hyvinvoinnin oman hyvinvointinsa edelle ja sivuuttamaan asiakasväkivaltaa sen takia, että luottamukseen perustuvaa asiakassuhdetta halutaan ylläpitää. Sosiaalityöntekijöiden selviytymiseen asiakasväkivallan suhteen liitetään myös tietynlaisia olettamuksia, jotka ohjaavat sosiaalityöntekijöiden käsityksiä itsestään ammatillisina toimijoina ja siten vaikuttavat heidän suhtautumiseensa asiakasväkivaltaa kohtaan. Sosialisaatio on prosessi, joka opettaa kulttuurin sen uusille jäsenille. Asiakasväkivallan sivuuttaminen on siten myös tämän oppimisprosessin seuraus. Organisaatiokulttuuri määrittelee myös johtajuutta ja johtajat puolestaan vaikuttavat keskeisesti työntekijöiden suhtautumiseen ja toimintaan asiakasväkivallan suhteen. Keinoja asiakasväkivallan sivuuttamisen vähentämiseen ja raportoinnin lisäämiseen on monia. Asiakasväkivaltaan liittyvä koulutus jo heti sosiaalityön opinnoista lähtien on tärkeää, jotta voidaan puuttua ajoissa tiettyjen ajattelumallien muodostumiseen. Koulutuksen tulisi olla jatkuvaa myös työpaikoilla ja johtajiakin tulisi kouluttaa, jotta heillä olisi keinoja työntekijöidensä tukemiseksi. Johtajien olisi tärkeää luoda raportoimista tukeva työkulttuuri, joka tiedostaa asiakasväkivallan ongelman ja tukee väkivallan uhreja. Keskeistä on myös ymmärtää asiakasväkivalta ja sen sivuuttaminen monimuotoiseksi ilmiöksi, jota kaikki organisaation osapuolet toiminnallaan edesauttavat. Lisäksi yhteiskunnallisen kontekstin merkitys on huomioitava. ...
Keywords
asiakasväkivalta perusolettamukset sivuuttaminen aliraportoiminen raportointi arvot sosiaalityö väkivalta organisaatiokulttuuri sosiaaliala
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005153219

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakasväkivallan jälkikäsittely sosiaalialalla : jälkikäsittelyn yleisyys ja sen yhteys työhyvinvointiin 

    Manninen, Salla (2017)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen asiakasväkivallan jälkikäsittelyä sosiaalialalla Suomessa. Aineistoni on kerätty verkkokyselyllä Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian jäsenistöltä syksyllä ...
  • Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen 

    Junnila, Pauliina (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa sekä siitä kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden asiakasväkivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia ...
  • Asiakasväkivallan ilmenemisen yleisyys ja vaikutukset sosiaalityössä 

    Pajunen, Oona (2020)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan asiakasväkivallan ja sen uhan ilmenemisen yleisyyttä ja vaikutuksia sosiaalityössä. Tutkielmassa tutkitaan sosiaalityöntekijöiden kokemuksia asiakasväkivallan ilmenemismuotojen ...
  • Sosiaalityöntekijän työssä kokema väkivalta : kokemuksia rikosprosessista ja organisaation tarjoamasta tuesta 

    Saloranta, Terhi (2020)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää mitä sosiaalityöntekijät kertovat kokemastaan asiakasväkivallasta sekä siihen liittyvästä rikosprosessista ja organisaation tarjoamasta tuesta. Tutkimustani varten olen haastatellut ...
  • Sosiaalinen raportointi rakenteellisen sosiaalityön menetelmänä 

    Nousiainen, Mari (2022)
    Sosiaalinen raportointi on yksi rakenteellisen sosiaalityön menetelmä, jonka avulla on mahdollista kehittää sosiaali- ja hyvinvointipalveluja. Sosiaalisen raportoinnin keinojen avulla sosiaalityön ammattilaisilla on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre