University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Asiakasväkivallan ilmenemisen yleisyys ja vaikutukset sosiaalityössä

Thumbnail
View/Open
321.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pajunen, Oona
Date
2020
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan asiakasväkivallan ja sen uhan ilmenemisen yleisyyttä ja vaikutuksia sosiaalityössä. Tutkielmassa tutkitaan sosiaalityöntekijöiden kokemuksia asiakasväkivallan ilmenemismuotojen yleisyydestä sekä ilmiön heihin aiheuttamia vaikutuksia. Asiakasväkivalta sosiaalityöntekijöitä kohtaan on huolestuttava ilmiö. Ilmiöstä aiheutuvat vaikutukset ovat moninaisia ja sosiaalityöntekijöiden hyvinvointia uhkaavia. Tutkielmani aihe on tärkeä niin sosiaalityölle kuin sen tutkimuksellekin, sillä se tarjoaa tietoa sosiaalityön kentällä tapahtuvasta väkivallasta tai sen uhasta. Teoreettisena viitekehyksenä kandidaatintutkielmassani toimii teoria vahingoittamisen eri tasoista. Asiakasväkivalta ja sen uhka sosiaalityöntekijöitä kohtaan ilmenevät maailmanlaajuisesti eri tutkimuksissa. Asiakasväkivallan ilmenemismuotoja ovat muun muassa sanallinen häirintä tai aggressiivisuus, uhkailu, pelottelu, seksuaalinen häirintä ja fyysinen väkivalta. Tutkimuksista nousee esiin myös asiakasväkivallan ilmenemiseen liittyvä väheksyntä ja aliraportointi. Asiakasväkivallan ilmenemismuodoista nousevat esiin yleisimpinä sanallinen häirintä tai muu sanallinen väärinkäyttäytyminen sosiaalityöntekijöitä kohtaan. Tutkimusten mukaan fyysiset hyökkäykset sosiaalityöntekijöitä kohtaan jäävät harvinaisemmiksi verrattuna sanallisiin hyökkäyksiin. Asiakasväkivallasta syntyviä vaikutuksia voidaan jaotella kahteen osaan – sosiaalityöntekijöihin ja organisaatioon kohdistuviin vaikutuksiin. Asiakasväkivallan tai sen uhan vaikutukset sosiaalityöntekijöihin ovat niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin. Vaikutuksia ovat muun muassa stressin, pelon ja ahdistuneisuuden oireet sekä stressin aiheuttamat fyysisen terveyden ongelmat. Myös työuupumus, poissaolot, motivaatioon liittyvät vaikeudet sekä yleisesti haasteet työskentelyssä työpaikalla ovat sosiaalityöntekijöihin kohdistuvia vaikutuksia asiakasväkivallasta. Organisaatioon kohdistuvat vaikutukset ovat organisaation järjestelmän pettäminen sekä suorituskyvyn heikentyminen, jotka vaikuttavat organisaation tehokkuuteen. Asiakasväkivallan ilmenemisen yleisyyttä tarkasteltaessa on huomioitava tutkimusten luotettavuus niiden aineistokokojen sekä eri kulttuurien ja tutkimuksiin liittyvien käytäntöjen suhteen. Kandidaatintutkielman yhtenä havaintona on, ettei asiakasväkivallan tutkimuksia voida mustavalkoisesti tulkita tai suoraan verrata toisiinsa. Tutkimukset tarjoavat ennemminkin tietoa ilmiöstä ja sen laajuudesta. ...
Keywords
asiakasväkivalta vahingoittaminen asiakkaat väkivalta sosiaalityöntekijät sosiaalityö työturvallisuus työhyvinvointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109034779

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4157]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakasväkivallan jälkikäsittely sosiaalialalla : jälkikäsittelyn yleisyys ja sen yhteys työhyvinvointiin 

    Manninen, Salla (2017)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen asiakasväkivallan jälkikäsittelyä sosiaalialalla Suomessa. Aineistoni on kerätty verkkokyselyllä Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian jäsenistöltä syksyllä ...
  • Asiakasväkivalta lastensuojelun sosiaalityössä 

    Manninen, Maaret (2018)
    Tarkastelen pro gradu-tutkielmassa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät kokevat ja määrittelevät asiakasväkivaltaa ...
  • Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen 

    Junnila, Pauliina (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa sekä siitä kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden asiakasväkivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia ...
  • Sosiaalityöntekijän työssä kokema väkivalta : kokemuksia rikosprosessista ja organisaation tarjoamasta tuesta 

    Saloranta, Terhi (2020)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää mitä sosiaalityöntekijät kertovat kokemastaan asiakasväkivallasta sekä siihen liittyvästä rikosprosessista ja organisaation tarjoamasta tuesta. Tutkimustani varten olen haastatellut ...
  • Kotikäynti ja asiakkaan koti : jyväskyläläisten sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä kotikäynnistä ja asiakkaan kodista sosiaalityössä 

    Mustonen, Tiina (2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre