Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBottas, Reijo
dc.contributor.authorKunnala, Oona
dc.date.accessioned2020-05-14T06:23:34Z
dc.date.available2020-05-14T06:23:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68975
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisina liikunnanopettajat kokevat omat valmiutensa huomioida oppilaiden yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan, minkälaisin keinon liikunnanopettajat huomioivat oppilaan yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan sekä minkälaisia näkemyksiä liikunnanopettajilla on yksilöllisen oppimisen tuen toteutumisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla neljää kokenutta liikunnanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa aineisto analysoitiin teoreettisten näkökulmien pohjalta. Teoreettinen viitekehys koostui oppilaan yksilöllisen oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa, joista tutkimuksen tulosten kannalta oleellisimpia olivat eriyttäminen ja kolmiportainen tuki. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, että heillä on valmiuksia huomioida oppilaiden yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan ja se koettiin henkilökohtaisesti tärkeänä asiana. Nämä valmiudet olivat kertyneet työvuosien aikana, ei niinkään koulutuksen kautta. Oppimisen tukena on käytetty kolmiportaisen tuen yleistä ja erityistä tukea, mutta ei tehostettua tukea. Kolmiportainen tuki ei haastateltavien mielestä ole kaikista toimivin tuen antamisen malli liikunnanopetuksessa, vaan liikunta oppiaineena kaipaisi oman yksilön tukemisen mallin. Haastateltavat toivat useamman kerran esiin resurssien vähäisyyden tai niiden puuttumisen. Jos käytössä olisi lisäresursseja, olisi yksilön tukeminen ja huomioiminen huomattavasti helpompaa.fi
dc.description.abstractThe intention of this master´s thesis was to find out the experiences and views of physical education teachers about paying attention to students individual needs in their physical education. The objective for the study was to find out that how the physical education teachers experience their own readiness taking into consideration students individual needs in their physical education, with which kind of methods the physical education teachers take into consideration the individual needs of students in their education and what kind of views the physical education teachers have about that how does the support for the individual learning come true in the physical education. The study was carried out with the method of qualitative analysis by interviewing four experienced physical education teachers. The approach for the analysis was carried out by theory-guided approach, where the material was analyzed from the aspect of theoretical views. Theoretical frame of reference was consisted of the support for students individual learning in physical education, where the most relevant matters for the results were differentiation and three-step support. The teachers that participated the study felt that they have readiness for taking into consideration the individual needs of students in their teaching and personally they perceived that an important matter. The readiness was built up during the years of working, not so much from their education itself. To support the learning, the general and special support of the three-step support was used, but not the intensified support. The interviewees felt that the three-step support is not the best method for giving support in the physical education, but instead physical education as a subject would need a specific support model. The interviewees pointed out multiple times the partial or total lack of resources. If there were be additional resources available, would the supporting and paying attention to the individuals be substantially easier.en
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.subject.othersoveltava liikunnanopetus
dc.subject.otheryksilöllinen oppiminen
dc.subject.otheryksilöllinen opettaminen
dc.titleLiikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005143181
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright