University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Eriyttäminen inklusiivisessa liikunnanopetuksessa

Thumbnail
View/Open
416.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Penninkangas, Tomi
Date
2010
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
TIIVISTELMÄ Tutkin Pro gradu -työssäni liikunnanopettajien käyttämiä eriyttämisen keinoja inklusiivisessa liikunnanopetuksessa. Selvitin, miten liikunnanopettajat eriyttävät opetustaan, kun yleisopetuksen luokalla on yksi tai useampia liikuntaesteisiä oppilaita. Opetuksen eriyttämisellä tarkoitan niitä keinoja, joita opettaja käyttää opetuksessaan huomioidakseen myös liikuntaesteisten oppilaiden yksilölliset tarpeet. Liikuntaesteisillä oppilailla tarkoitan oppilaita, joilla on jokin liikkumista rajoittava vamma tai sairaus. Suomessa tätä aihetta on tutkittu erittäin vähän. Tutkimukseeni osallistui neljä alakoulun luokkaa, joissa kaikissa opiskeli vähintään yksi liikuntaesteinen oppilas. Mielenkiintoni kohdistui erityisesti liikunnanopettajien toimintaan. Tutkimuksen aineiston keräsin seuraamalla luokkien liikuntatunteja sekä haastattelemalla liikunnanopettajia, avustajia ja liikuntaesteisiä oppilaita. Tutkimuksessa selvisi, että liikuntaesteisten oppilaiden opetusvastuu oli pääasiassa avustajilla. Mikäli liikunnanopettajalla ei ollut mahdollisuutta avustajan käyttöön liikuntatunneilla, ei liikuntaesteisten oppilaiden erityistarpeita huomioitu opetuksessa yksilöllisesti. Liikunnanopettajat kuitenkin käyttivät opetuksessaan muutamia hyviä liikuntaesteisten oppilaiden osallistumista tukevia toimenpiteitä. Tehokkaimmiksi näistä osoittautuivat oppilastuutorin käyttäminen avustajana sekä liikkumista helpottavat apuvälineet kuten sauvat ja kelkat. Tutkimuksessa esille nousivat myös eri osapuolten kokemukset opetusjärjestelyiden toimivuudesta. ...
Keywords
integraatio inkluusio liikunnanopetus eriyttäminen koululiikunta liikunta opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012223214

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa 

    Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)
    Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
  • Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa 

    Kunnala, Oona (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ...
  • Liikuntarajoitteinen oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä 

    Kunnari, Kaisa (2011)
    Tarkastelin tutkielmassani liikuntarajoitteisen oppilaan liikunnanopetuksen toteutusta yleisopetuksen ryhmässä. Keskityin ensisijaisesti selvittämään, missä määrin liikuntarajoitteinen oppilas osallistui yhteiseen toimintaan ...
  • Ryhmäjaot liikunnanopetuksessa : tarvitaanko tyttöjen ja poikien omia liikuntaryhmiä? 

    Rikkonen, Toni (2022)
    Suomessa liikunnanopetuksen opetusryhmät on jaettu pitkään sukupuolen mukaisiin erillisryhmiin. Viime vuosina tyttöjen ja poikien yhteiset ryhmät eli sekaryhmät ovat alkaneet yleistyä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena ...
  • Peruskoulun liikunnanopettajien kokemuksia liikunnallisesti lahjakkaasta oppijasta inklusiivisessa liikunnan opetuksessa 

    Ukkonen, Juha (2015)
    TIIVISTELMÄ Ukkonen, Juha. 2015. Opettajien kokemuksia liikunnallisesti lahjakkaasta oppijasta inklusii-visessa liikunnanopetuksessa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväkylän yliopisto, 40 s.,1 liite. Tämän tutkimuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre