Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisina liikunnanopettajat kokevat omat valmiutensa huomioida oppilaiden yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan, minkälaisin keinon liikunnanopettajat huomioivat oppilaan yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan sekä minkälaisia näkemyksiä liikunnanopettajilla on yksilöllisen oppimisen tuen toteutumisesta liikunnanopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla neljää kokenutta liikunnanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa aineisto analysoitiin teoreettisten näkökulmien pohjalta. Teoreettinen viitekehys koostui oppilaan yksilöllisen oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa, joista tutkimuksen tulosten kannalta oleellisimpia olivat eriyttäminen ja kolmiportainen tuki.
Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, että heillä on valmiuksia huomioida oppilaiden yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan ja se koettiin henkilökohtaisesti tärkeänä asiana. Nämä valmiudet olivat kertyneet työvuosien aikana, ei niinkään koulutuksen kautta. Oppimisen tukena on käytetty kolmiportaisen tuen yleistä ja erityistä tukea, mutta ei tehostettua tukea. Kolmiportainen tuki ei haastateltavien mielestä ole kaikista toimivin tuen antamisen malli liikunnanopetuksessa, vaan liikunta oppiaineena kaipaisi oman yksilön tukemisen mallin. Haastateltavat toivat useamman kerran esiin resurssien vähäisyyden tai niiden puuttumisen. Jos käytössä olisi lisäresursseja, olisi yksilön tukeminen ja huomioiminen huomattavasti helpompaa.
...
The intention of this master´s thesis was to find out the experiences and views of physical education teachers about paying attention to students individual needs in their physical education. The objective for the study was to find out that how the physical education teachers experience their own readiness taking into consideration students individual needs in their physical education, with which kind of methods the physical education teachers take into consideration the individual needs of students in their education and what kind of views the physical education teachers have about that how does the support for the individual learning come true in the physical education.
The study was carried out with the method of qualitative analysis by interviewing four experienced physical education teachers. The approach for the analysis was carried out by theory-guided approach, where the material was analyzed from the aspect of theoretical views. Theoretical frame of reference was consisted of the support for students individual learning in physical education, where the most relevant matters for the results were differentiation and three-step support.
The teachers that participated the study felt that they have readiness for taking into consideration the individual needs of students in their teaching and personally they perceived that an important matter. The readiness was built up during the years of working, not so much from their education itself. To support the learning, the general and special support of the three-step support was used, but not the intensified support. The interviewees felt that the three-step support is not the best method for giving support in the physical education, but instead physical education as a subject would need a specific support model. The interviewees pointed out multiple times the partial or total lack of resources. If there were be additional resources available, would the supporting and paying attention to the individuals be substantially easier.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Saarinen, Jukka (2020)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ... -
Eriyttäminen inklusiivisessa liikunnanopetuksessa
Penninkangas, Tomi (2010)TIIVISTELMÄ Tutkin Pro gradu -työssäni liikunnanopettajien käyttämiä eriyttämisen keinoja inklusiivisessa liikunnanopetuksessa. Selvitin, miten liikunnanopettajat eriyttävät opetustaan, kun yleisopetuksen luokalla on yksi ... -
”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
Laakso, Anni (2021)Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat ... -
Liikunnanopetuksessa paikalla, poissa, suorittaa itsenäisesti, vapautettu
Huovinen, Terhi; Pikkupeura, Vilma; Lindeman, Anni (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Liikuntatunneille osallistumattomien oppilaiden määrästä ei ole olemassa tutkittua tietoa. Kuitenkin useimmat opettajat tietävät oppilaita, jotka ovat joko kokonaan poissa tunneilta tai sitten istuvat sivussa osallistumatta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.