”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat kohtaavat opetustilanteissa ja millaisin keinoin liikunnanopettajat ovat onnistuneet ratkaisemaan kyseiset ongelmat. Lähdin etsimään vastauksia näihin kysymyksiin laadullisin menetelmin. Keräsin aineiston sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 11 liikunnanopettajaa (kuusi naista ja viisi miestä) eri puolilta Suomea. Analysoin aineistoni käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Liikunnanopettajien yleisimmiksi haasteiksi muodostui analyysin tuloksena 22 alaluokkaa, jotka yhdistin kolmeksi pääluokaksi: oppilaslähtöiset haasteet, opettajan työskentely ja rakenteelliset haasteet. Pääluokista yleisin oli rakenteelliset haasteet, joka mainittiin jokaisen opettajan vastauksissa. Toiseksi yleisintä olivat oppilaslähtöiset haasteet. Haasteet opettajan työskentelyssä olivat yleisimpiä naisilla kuin miehillä. Kaikista haasteista yleisimmiksi nousivat olosuhteiden muutokset, opetustilat, vammat, isot opetusryhmät sekä oppilaiden heikot liikkumistaidot, mitkä saivat mainintoja useimmilta opettajilta. Liikunnanopettajien keinot toimia näissä haastavissa opetustilanteissa muodostivat yhdeksän luokkaa, joita ovat ennakointi, eriyttäminen, positiivinen pedagogiikka, oppilaan tuntemus, kasvattaminen, hyväksyminen, yhteistyö, selkeys ja soveltaminen. Tulokset osiossa tarkastelen opettajien kokemia haasteita ja niiden ratkaisemiseksi käytettyjä toimintatapoja limittäin.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että liikunnanopettajien kokemat yleisimmät haasteet kohdistuvat erityisesti eriyttämistä ja soveltamista vaativiin tekijöihin. Haasteet ovat pysyneet samansuuntaisina aiempiin tutkimuksiin nähden, mutta muuttavat hieman muotoaan ajan ja yhteiskunnan muuttuessa. Liikunnanopettajien käyttämät toimintatavat ovat hyvin linjassa opetussuunnitelman perusteiden kanssa. Tämä tutkielma tarjoaa arvokasta tietoa niin opettajaopiskelijoille kuin opettajille siitä, kuinka erilaiset haastavat tilanteet voidaan ratkaista. Lisäksi tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin täydennyskoulutuksen kuin liikunnanopettajakoulutuksen tarpeisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
Peura, Maria (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä ... -
Teknologia liikunnanopetuksen apuvälineenä
Ketola, Roope (2019)Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia teknologian käytöstä liikuntatunneilla. Miten oppilaat kokevat, että teknologia on vaikuttanut omaan oppimiseen, aktiivisuuteen ja motivaation sekä ... -
Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä.
Tarkiainen, Rasmus (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
Kunnala, Oona (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.