Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2014Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s.
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien käsityksiä ja ko-kemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta. Aiheen valitsin siksi, että minua kiinnostaa liikunnanopetus, joka tavoittaisi kaikki kokoon, taitoon tai kykyyn katsomatta.
Kohderyhmän muodostivat liikunnanopettajat, jotka olivat valmistuneet Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta, pääaineenaan liikuntapedagogiikka. Opiskelu- tai valmis-tumisajalla ei ollut väliä.
Tutkimuksen aineiston keräsin haastattelemalla yhdeksän liikunnanopettajaa. Nauhoitin haas-tattelut, minkä jälkeen litteroin ne kirjalliseen muotoon. Tulkitsin aineistoa hermeneuttista kehää hyväksi käyttäen. Tutkimukseni oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimukseni tieteenfilosofinen lähtökohta oli lähinnä fenomenologishermeneuttista tutkimusperinnettä, jolloin haastateltujen liikunnanopettajien kokemukset ja käsitykset nousevat erityisesti esiin. Tutkimukseni tarkoituksena ei ollut tuoda esille yleistettäviä havaintoja tai testata teoriaa, vaan tuoda esille liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä esteettömästä liikunnanopetuksesta.
Laadullisen työn luonteesta johtuen, en voi tehdä tuloksista yleistäviä päätelmiä. Liikunnan-opettajien vastauksista nousi esiin, että kaikki liikunnanopettajat olivat hyvin tyytyväisiä kou-lutuksesta saamaansa liikunnan lajitaitoihin ja – tekniikoihin mutta koulutukseen kaivattaisiin lisää aitoja kohtaamisia erilaisten ihmisten kanssa. Liikunnanopettajan työn haasteita ovat edelleen suuret heterogeeniset ryhmät, resurssien niukkuus ja oppilaiden suuret taito- ja kyky-erot. Työn kautta koettiin opittavan asioita, mutta opettajilla oli epävarmuus ja pelko siitä, että toimiiko oikein.
...
Pia-Maria Hemmola (2014). Teachers’ perceptions and experiences of an accessible physical education. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master´s thesis. Physical education. 86pp.
This master’s thesis was intended to find out the physical education teachers’ perceptions and experiences of an accessible physical education. I chose this topic because I am interested in physical education which would reach everyone without looking size, skills or ability.
The target group was formed by the physical education teachers who were graduates of the Faculty of Physical education in University of Jyvaskyla, majoring in physical education ped-agogy. Study or completion time didn’t matter.
Material for the study I collected by interviewing nine physical exercise teachers. I recorded the interviews, after which I made transcription. I interpreted the material by using the herme-neutic circle. The nature of my research was qualitative. The scientific starting point for this study was closest to the phenomenological-hermeneutical research tradition where the experi-ence and perception come in the surface. My research was not intended to test the theory or make generalizations but bring up the teacher’s experiences and conceptions of accessible physical education.
Because of the nature of qualitative research, I am unable to make general conclusions out of the results. The teacher’s answers highlighted that they were very satisfied with the skills and techniques they had learned in their education, but could do more with authentic encounters with different people. The challenges in Physical education teacher’s job remain to be the large heterogeneous groups, scarcity of resources and big differences in the skills and ability of the students. The teachers experienced that they did learn by doing their job but the uncertainty if they did do the right things brought some fears.
Key words: accessible physical education, education for physical education, differentiation, student orientation.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
Kunnala, Oona (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ... -
“Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
Tuomainen, Tea; Ovaska, Hanna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä tanssista ja tanssinopettamisesta
Wallasvaara, Marieela (2015)Wallasvaara, M. 2015. Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä tanssista ja tanssinopettamisesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 89s., 1 liite. Tutkimuksen ... -
"No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta
Kattelus, Juha; Tiainen, Janne (2014)Kattelus, J. & Tiainen, J. 2014. “No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.