Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan yritykselle Meksikossa. Tutkimusta varten kerätystä aineistosta oli päämääränä selvittää hakutermien perusteella, millä ostopäätösprosessintasolla kuluttaja on haun tehdessä ja analysoida hakukonemainonnan tehokkuutta eri tasoilla.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajan ostopäätösprosessia sekä hakukonemarkkinointia. Ostopäätösprosessimallia hyödynnetään paljon markkinoinnissa. Hakukonemarkkinointi muodostaa merkittävän osuuden digitaalisesta markkinoinnista ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Lähteinä käytettiin laajalti kotimaisia ja ulkomaisia kirjallisuuslähteitä, internet-julkaisuja, sekä tieteellisiä artikkeleita.
Tutkimusmuotona käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa, jossa analysointiin yrityksen hakukonemainontadataa. Tutkimuksessa analysoitiin 35 870 haun tuloksia kolmen kuukauden ajalta. Kuluttajien käyttämät hakutermit luokiteltiin ostopäätösprosessin vaiheisiin ja niihin liittyvää käyttäytymistä verrataan hakukonemainonnan tuloksiin. Analyysimenetelminä käytettiin aineiston luokittelua sekä Krustal-Wallis ja Mann Whitney U-testiä.
Analyysin tulokset osoittavat, että haut voidaan jakaa ostopäätösprosessin vaiheisiin hakutermin mukaan. Tutkimuksessa selvisi, että hakukonemainonnan tehokkuudessa vaikuttaa olevan eroja ostoprosessin eri vaiheissa. Tulokset osoittavat, ostoprosessin loppuvaiheilla olevat kuluttajat tekevät todennäköisemmin oston, joten nämä ovat tuottoisampi kohderyhmä yritykselle. Eri vaiheilla olevat kuluttajat tarvitsevat erilaista tietoa, joten hakukonemainontaa tulee kohdistaa niiden mukaan. Tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään kuluttajien ostokäyttäytymistä internetin hakukoneissa. Lisäksi tutkimuksen havainnot hyödyttävät mainostajia tehokkaiden mainoskampanjoiden suunnitellussa ja toteuttamisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Blogissa julkaistujen tuotearvioiden vaikutukset kuluttajan erä- ja retkeilytuotteiden ostopäätösprosessissa
Kontturi, Tiina (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erä- ja retkeilytuotteiden osalta mihin ostopäätösprosessin vaiheisiin blogissa julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta. Sen lisäksi haluttiin selvittää millaisena blogin lukijat ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
"Nyt nää läskit lähtee" : lihavuusleikkaukseen hakeutuminen kuluttajan ostopolkuna
Kokkonen, Tuula (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka kuluttaja toimii hakeutuessaan vaativaan leikkaukseen. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kuluttajan motivaatioita, emooti-oita ja vaikeita valintoja lihavuusleikkauksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.