Blogissa julkaistujen tuotearvioiden vaikutukset kuluttajan erä- ja retkeilytuotteiden ostopäätösprosessissa
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erä- ja retkeilytuotteiden osalta mihin
ostopäätösprosessin vaiheisiin blogissa julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta.
Sen lisäksi haluttiin selvittää millaisena blogin lukijat näkevät luotettavan tuotearvion,
ja onko blogin lukijoille tärkeää tietää arvostellun tuotteen alkuperä.
Tutkimuksen motivaationa oli selvittää millainen blogi on markkinoijan tai
tuotteen valmistajan kannalta hyvä vertaisarvion lähde. Lisäksi tutkimus antaa
käsityksen bloggaajille luotettavasta tuotearvostelusta.
Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä laadullisesta empiirisestä
osuudesta. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään blogeja ja blogien tyypittelyä,
sekä kuluttajan ostopäätösprosessia. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina
Terveiset ravintoketjun huipulta-blogin lukijoille.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että blogiin julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta
kaikkiin kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheisiin. Eniten blogissa julkaistuilla
tuotearvioilla oli vaikutusta kuluttajan ostopäätösprosessin kolmanteen,
vaihtoehtojen vertailun, vaiheeseen. Eniten blogissa julkaistuja tuotearvioita
luettiin hinnakkaampien tuotteiden ostopäätösprosessiin liittyen. Merkittävää
oli, että tuotteen korkeamman hinnan lisäksi tuotearvioita blogeista luettiin
myös ajan ja vaivan säästämiseksi.
Blogissa julkaistusta tuotearviosta luotettavan teki bloggaajan puolueettomuus.
Bloggaajan oli nostettava arvioinnissa hyvien tuoteominaisuuksien
lisäksi esille myös tuotteen negatiiviset ominaisuudet. Lisäksi blogissa julkaistun
tuotearvion luotettavuuteen vaikutti bloggaajan tuttuus ja käsitys, joka hänestä
on lukijalle muodostunut tekstien kautta. Bloggaajan asiantuntevuus ja
harrastuneisuus nähtiin tärkeimpinä asioina luottamuksen syntymiselle.
Arvioidun tuotteen alkuperän ilmoittamisen tärkeys jakoi mielipiteet lähes
tasan. Arvostellun tuotteen alkuperän ilmoittaminen nähtiin tärkeänä, jotta
tuotearvosteluun osattaisiin suhtautua kriittisemmin. Tuotearvion luotettavuus
laski, kun tuote oli saatu lahjaksi tai lainaan maahantuojalta tai valmistajalta.
Tuotearvion luotettavuutta lisäsi lahjaksi saadusta tuotteesta puolueettomasti
kirjoitettu tuotearvio. Tuotteen alkuperän ilmoittamista ei pidetty tärkeänä, kun
lukijalla oli syntynyt luottamus bloggaajaan.
...
The purpose of this thesis was to determine the effects on a product review in a
blog in a hunting and outdoor context on a purchase decision process. In addition
the goal was to determine how the blog readers evaluate trustworthy
product reviews and if it is important to know the origin of the product. The
motivation of the study was to find out what kind of a blog was a good source
of peer to peer review from the marketer’s or the manufacturer’s point of view.
The thesis consists of a literature review and a qualitative empiric study. In the
literature review the blogs and blog types as well as the consumer purchase
decision process are evaluated. The empiric part was implemented as a theme
interview for the readers of the blog by Terveiset ravintoketjun huipulta.
The study concluded that the product reviews in the blog had an influence
over all phases of the consumer’s purchase decision process. The published
product review in the blog had the biggest influence on the consumer’s third
phase of the purchase decision process which is comparison of the alternative
products. In the blog most of the product reviews were read from the higher
price range. It is significant that the product reviews were read not only because
of the higher product prices but also for saving time and hassle.
The objectivity of the blogger made the product reviews reliable. The
blogger should evaluate not just good product qualities but also point out negative
qualities. The reliability of the product review was also influenced by the
bloggers familiarity and the image he or she had given the reader through the
blog. The expertise and hobbyism of the blogger were considered as the most
important things to create trust.
The importance of informing the origin of the reviewed product in the
blog split the opinions among respondents. Half of the respondents wanted to
know the origin of the product in order to read the product review critically.
The reliability decreased if the product was either a gift or a loan from a manufacturer
or a distributor. Objectively written reviews about gift products were
found to improve the reliability of the review. The rest of the respondents did
not see the origin of the product important because they trusted the blogger.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ... -
Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
Huovila, Julia (2021)Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ...