Show simple item record

dc.contributor.advisorNiininen, Outi
dc.contributor.authorEronen, Lauri
dc.date.accessioned2020-04-27T05:34:25Z
dc.date.available2020-04-27T05:34:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68685
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan yritykselle Meksikossa. Tutkimusta varten kerätystä aineistosta oli päämääränä selvittää hakutermien perusteella, millä ostopäätösprosessintasolla kuluttaja on haun tehdessä ja analysoida hakukonemainonnan tehokkuutta eri tasoilla. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajan ostopäätösprosessia sekä hakukonemarkkinointia. Ostopäätösprosessimallia hyödynnetään paljon markkinoinnissa. Hakukonemarkkinointi muodostaa merkittävän osuuden digitaalisesta markkinoinnista ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Lähteinä käytettiin laajalti kotimaisia ja ulkomaisia kirjallisuuslähteitä, internet-julkaisuja, sekä tieteellisiä artikkeleita. Tutkimusmuotona käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa, jossa analysointiin yrityksen hakukonemainontadataa. Tutkimuksessa analysoitiin 35 870 haun tuloksia kolmen kuukauden ajalta. Kuluttajien käyttämät hakutermit luokiteltiin ostopäätösprosessin vaiheisiin ja niihin liittyvää käyttäytymistä verrataan hakukonemainonnan tuloksiin. Analyysimenetelminä käytettiin aineiston luokittelua sekä Krustal-Wallis ja Mann Whitney U-testiä. Analyysin tulokset osoittavat, että haut voidaan jakaa ostopäätösprosessin vaiheisiin hakutermin mukaan. Tutkimuksessa selvisi, että hakukonemainonnan tehokkuudessa vaikuttaa olevan eroja ostoprosessin eri vaiheissa. Tulokset osoittavat, ostoprosessin loppuvaiheilla olevat kuluttajat tekevät todennäköisemmin oston, joten nämä ovat tuottoisampi kohderyhmä yritykselle. Eri vaiheilla olevat kuluttajat tarvitsevat erilaista tietoa, joten hakukonemainontaa tulee kohdistaa niiden mukaan. Tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään kuluttajien ostokäyttäytymistä internetin hakukoneissa. Lisäksi tutkimuksen havainnot hyödyttävät mainostajia tehokkaiden mainoskampanjoiden suunnitellussa ja toteuttamisessa.fi
dc.format.extent86
dc.language.isofi
dc.subject.otherostopäätösprosessi
dc.subject.otherhakukonemainonta
dc.titleKuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004272898
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysohakuohjelmat
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysoostopäätökset
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record