University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vuolle, Niko
Date
2019
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut laajemmalti kuluttajien saataville. Ostopäätösprosessissa on puolestaan kyse viisivaiheisesta mallista, jonka kuluttaja käy läpi ostotilanteessa. Mallin vaiheita ovat tarpeen tunnistaminen, informaation etsintä, vaihtoehtojen vertailu, ostopäätös ja ostopäätöksen jälkeinen käyttäytyminen. Tässä tutkimuksessa on aluksi selvitetty kirjallisuuskatsauksena sitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää kuluttajan ostopäätösprosessissa. Sen jälkeen on empiirisesti tutkittu, miten kuluttajat suhtautuvat tekoälyn hyödyntämiseen osana ostopäätösprosessia. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisesti verkkokyselynä. Kirjallisuuskatsauksessa jokaiseen ostopäätösprosessin vaiheeseen löydettiin erilaisia tekoälyratkaisuja, joilla voidaan auttaa kuluttajaa ostopäätösprosessissa. Pääsääntöisesti yksittäiset tekoälysovellukset tukevat kuluttajaa vain yhdessä ostopäätösprosessin vaiheessa, mutta esimerkiksi suositteluohjelma pystyy tarjoamaan tukea samaan aikaan sekä informaation etsintään että vaihtoehtojen vertailuun. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvisi, että kuluttajat suhtautuvat tekoälyn tukeen pääasiassa myönteisesti. Kuitenkaan kaikkia ratkaisuehdotuksia ei otettu vastaan avoimesti, vaan esimerkiksi huoli yksityisyyden suojasta nousi esille. Lisäksi, käyttääkseen tekoälyä hyödyksi kuluttajat odottavat sen tuovan heille lisäarvoa itse ostopäätösprosessiin. Tutkimustulosten perusteella ostopäätösprosessin vaiheista varsinaisen ostopäätöksen tekemisen kuluttajat haluavat tehdä itse ilman tekoälyn apua, mutta informaation etsintään ja vaihtoehtojen vertailuun oltiin valmiita hyödyntämään tekoälyä laajalti. Kun vastauksia tarkasteltiin sukupuolen ja iän (alle ja yli 30-vuotiaat) mukaan, voitiin löytää pieniä eroavaisuuksia vertailtavien ryhmien väliltä. Tilastollisesti merkitsevien erojen määrä ryhmien välillä oli kuitenkin suhteellisen pieni. ...
Keywords
ostopäätösprosessi verkkokauppa tekoäly ostopäätökset kuluttajakäyttäytyminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908153848

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen 

    Jussila, Jenni (2020)
    Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ...
  • Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa 

    Liimatainen, Oona (2020)
    Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ...
  • Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa 

    Kokko, Iida (2018)
    Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ...
  • Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa 

    Eronen, Lauri (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ...
  • "Nyt nää läskit lähtee" : lihavuusleikkaukseen hakeutuminen kuluttajan ostopolkuna 

    Kokkonen, Tuula (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka kuluttaja toimii hakeutuessaan vaativaan leikkaukseen. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kuluttajan motivaatioita, emooti-oita ja vaikeita valintoja lihavuusleikkauksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre