University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa

Icon
725.3 Kb

Authors
Eronen, Lauri
Date
2020
Discipline
MarkkinointiMarketing
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan yritykselle Meksikossa. Tutkimusta varten kerätystä aineistosta oli päämääränä selvittää hakutermien perusteella, millä ostopäätösprosessintasolla kuluttaja on haun tehdessä ja analysoida hakukonemainonnan tehokkuutta eri tasoilla. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajan ostopäätösprosessia sekä hakukonemarkkinointia. Ostopäätösprosessimallia hyödynnetään paljon markkinoinnissa. Hakukonemarkkinointi muodostaa merkittävän osuuden digitaalisesta markkinoinnista ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Lähteinä käytettiin laajalti kotimaisia ja ulkomaisia kirjallisuuslähteitä, internet-julkaisuja, sekä tieteellisiä artikkeleita. Tutkimusmuotona käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa, jossa analysointiin yrityksen hakukonemainontadataa. Tutkimuksessa analysoitiin 35 870 haun tuloksia kolmen kuukauden ajalta. Kuluttajien käyttämät hakutermit luokiteltiin ostopäätösprosessin vaiheisiin ja niihin liittyvää käyttäytymistä verrataan hakukonemainonnan tuloksiin. Analyysimenetelminä käytettiin aineiston luokittelua sekä Krustal-Wallis ja Mann Whitney U-testiä. Analyysin tulokset osoittavat, että haut voidaan jakaa ostopäätösprosessin vaiheisiin hakutermin mukaan. Tutkimuksessa selvisi, että hakukonemainonnan tehokkuudessa vaikuttaa olevan eroja ostoprosessin eri vaiheissa. Tulokset osoittavat, ostoprosessin loppuvaiheilla olevat kuluttajat tekevät todennäköisemmin oston, joten nämä ovat tuottoisampi kohderyhmä yritykselle. Eri vaiheilla olevat kuluttajat tarvitsevat erilaista tietoa, joten hakukonemainontaa tulee kohdistaa niiden mukaan. Tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään kuluttajien ostokäyttäytymistä internetin hakukoneissa. Lisäksi tutkimuksen havainnot hyödyttävät mainostajia tehokkaiden mainoskampanjoiden suunnitellussa ja toteuttamisessa. ...
Keywords
ostopäätösprosessi hakukonemainonta ostokäyttäytyminen markkinointi kuluttajakäyttäytyminen hakuohjelmat mainonta Internet ostopäätökset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004272898

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa 

    Liimatainen, Oona (2020)
    Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ...
  • Blogissa julkaistujen tuotearvioiden vaikutukset kuluttajan erä- ja retkeilytuotteiden ostopäätösprosessissa 

    Kontturi, Tiina (2014)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erä- ja retkeilytuotteiden osalta mihin ostopäätösprosessin vaiheisiin blogissa julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta. Sen lisäksi haluttiin selvittää millaisena blogin lukijat ...
  • Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa 

    Kokko, Iida (2018)
    Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa 

    Vuolle, Niko (2019)
    Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ...
  • "Nyt nää läskit lähtee" : lihavuusleikkaukseen hakeutuminen kuluttajan ostopolkuna 

    Kokkonen, Tuula (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka kuluttaja toimii hakeutuessaan vaativaan leikkaukseen. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kuluttajan motivaatioita, emooti-oita ja vaikeita valintoja lihavuusleikkauksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre