”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimmäistä kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenevät osana omaa opetustyötään. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin monialaisten oppimiskokonaisuuksien ominaisuudet ja mitä monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen vaatii opettajien näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimusperinteen mukaan ja tutkimuksessa on pyritty tulkitsemaan opettajien kokemuksia. Aineisto on kerätty lokakuussa 2019 haastatellen kuusi opettajaa teemahaastattelurunkoa käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat ovat sisäistäneet, mitä monialaiset oppimiskokonaisuudet tarkoittavat. Heillä on mahdollisuus toteuttaa näitä kokonaisuuksia, mutta he kokevat ne kuormittaviksi. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutustavat poikkeavat vuosittain ja etsivät vielä omaa muotoaan. Opettajat kokivat eritoten arvioinnin haasteelliseksi sekä omat resurssinsa puutteellisiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti suunnitteluun, materiaalien jakamiseen saman kunnan koulujen välillä sekä arvioinnin sujumiseen. Hyvät ja toimivat monialaiset oppimiskokonaisuudet palvelevat sekä opettajia että oppilaita ehyellä ja monipuolisella sisällöllään, mikä on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja uudet lukutaidot
Tarnanen, Mirja; Hankala, Mari (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 2022) -
Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
Pitkänen, Kati; Vahvaselkä, Sari (2018)Vuonna 2016 voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman perusteissa kouluja velvoitetaan tarjoamaan oppilaille vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) vuodessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten yhdessä ... -
Yhteiskuntaopin opetuksen toteutus alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelman pohjalta
Laaksonen, Ville (2021)Yhteiskuntaoppi lisättiin vuoden 2014 perusopetuksen valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa alakoulun opetukseen uutena oppiaineena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka yhteiskuntaopin opetusta on toteutettu ... -
Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Ruuskanen, Jenna (2022)Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.