Yhteiskuntaopin opetuksen toteutus alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelman pohjalta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yhteiskuntaoppi lisättiin vuoden 2014 perusopetuksen valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa alakoulun opetukseen uutena oppiaineena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka yhteiskuntaopin opetusta on toteutettu jyväskyläläisissä alakouluissa opetussuunnitelmamuutoksen pohjalta. Tutkimuksessa yhteiskuntaopin valtakunnallisia ja paikallisia tavoitteita verrataan opettajien kuvailuihin omasta opetuksestaan.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin hermeneuttista lähestymistapaa käyttäen. Aineistona toimivat perusopetuksen valtakunnallinen opetussuunnitelma, Jyväskylän paikallinen opetussuunnitelma sekä yhteiskuntaoppia alakoulussa opettaneiden opettajien haastattelut. Haastatteluaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin osallistui 7 henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Haastattelujen ja opetussuunnitelma-aineiston analyysin perusteella tutkimukseen osallistuneet opettajat pyrkivät aktiivisesti toteuttamaan valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaista opetusta. Opettajien lähtökohdissa opetuksen toteutukseen oli kuitenkin merkittäviä eroja, mikä näkyi työtapojen sekä oppituntia kohden käytetyn työmäärän vaihteluna opettajien välillä. Siksi osa paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista oli käytännössä liian haastavia toteuttaa. Tutkimuksen perusteella merkittävin tekijä haasteisiin vastaamisessa olisi yhteiskuntaopin opetuksen tukikeinojen, kuten oppiainekohtaisen tiedon, opetusmenetelmien sekä opetussuunnitelmaa noudattavien opetusmateriaalien jakaminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
Saksi, Hanna (2020)Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimmäistä kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenevät osana omaa opetustyötään. ... -
Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
Pesu, Johanna Mari (2018)Pro gradu -tutkielmani käsittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus näyttäytyvät peruskoulun 4.–6. luokan keväällä 2018 kaikissa käytettävissä ... -
Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
Heinonen, Markku (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ... -
Kuvataiteen eheyttäminen ja sen opetussuunnitelmavastaavuus historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa
Harjunen, Satu (2021)Tässä tutkimuksessa tutkitaan kuvataiteen eheyttävää materiaalia 5.-6. -luokan historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa. Aineistoa tarkastellaan eheyttävän materiaalin sisältöjen, sekä sen opetussuunnitelmavastaavuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.