University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteiskuntaopin opetuksen toteutus alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelman pohjalta

Thumbnail
View/Open
617.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laaksonen, Ville
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Yhteiskuntaoppi lisättiin vuoden 2014 perusopetuksen valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa alakoulun opetukseen uutena oppiaineena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka yhteiskuntaopin opetusta on toteutettu jyväskyläläisissä alakouluissa opetussuunnitelmamuutoksen pohjalta. Tutkimuksessa yhteiskuntaopin valtakunnallisia ja paikallisia tavoitteita verrataan opettajien kuvailuihin omasta opetuksestaan. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin hermeneuttista lähestymistapaa käyttäen. Aineistona toimivat perusopetuksen valtakunnallinen opetussuunnitelma, Jyväskylän paikallinen opetussuunnitelma sekä yhteiskuntaoppia alakoulussa opettaneiden opettajien haastattelut. Haastatteluaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin osallistui 7 henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Haastattelujen ja opetussuunnitelma-aineiston analyysin perusteella tutkimukseen osallistuneet opettajat pyrkivät aktiivisesti toteuttamaan valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaista opetusta. Opettajien lähtökohdissa opetuksen toteutukseen oli kuitenkin merkittäviä eroja, mikä näkyi työtapojen sekä oppituntia kohden käytetyn työmäärän vaihteluna opettajien välillä. Siksi osa paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista oli käytännössä liian haastavia toteuttaa. Tutkimuksen perusteella merkittävin tekijä haasteisiin vastaamisessa olisi yhteiskuntaopin opetuksen tukikeinojen, kuten oppiainekohtaisen tiedon, opetusmenetelmien sekä opetussuunnitelmaa noudattavien opetusmateriaalien jakaminen. ...
Keywords
opetussuunnitelmat yhteiskuntaoppi luokanopettajat alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104132351

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaiden ajattelun kehittäminen alakoulussa : opetussuunnitelman odotuksia, opettajien käsityksiä ja käytännön todellisuutta luonnontieteiden opetuksen kontekstissa 

    Vuorma, Miia (2009)
  • ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen 

    Saksi, Hanna (2020)
    Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimmäistä kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenevät osana omaa opetustyötään. ...
  • Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa 

    Pesu, Johanna Mari (2018)
    Pro gradu -tutkielmani käsittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus näyttäytyvät peruskoulun 4.–6. luokan keväällä 2018 kaikissa käytettävissä ...
  • Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen 

    Heinonen, Markku (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ...
  • Luokanopettajien käsityksiä kompetenssistaan vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaiseen liikuntakasvatukseen 

    Jaakola, Joni; Nivala, Jenna-Maria (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä kompetenssistaan toteuttaa vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaista liikuntakasvatusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre