Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vuonna 2016 voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman perusteissa kouluja velvoitetaan tarjoamaan oppilaille vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) vuodessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten yhdessä suomalaisessa kunnassa on toteutettu MOK-työtä, näkevätkö opettajat MOK-työn hyödyttäneen oppilaita ja lisänneen yhteistyötä opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti, kokevatko he MOK-työn haasteelliseksi ja miten he suhtautuvat eheyttämiseen ja MOK-työhön sen välineenä. Verkkopohjainen kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2017 lopussa, ja aineistosta (N=43) muodostettiin neljä summamuuttujaa, joiden sisäistä yhdenmukaisuutta analysoitiin Cronbachin alfan avulla. Muita menetelmiä olivat prosentti- ja frekvenssijakaumat, Pearsonin korrelaatiokerroin, Mann- Whitney U-testi sekä laadullinen sisällönanalyysi, avovastauksia. Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajat kokevat jonka avulla tarkasteltiin MOK-työn hyödyttäneen Oppimiskokonaisuuksien oppilaita ja lisänneen heidän osallisuuttaan. suunnittelu ja toteutus on lisännyt myös sekä opettajien välistä että oppilaiden keskinäistä yhteistyötä. Tältä osin opetussuunnitelman tavoitteiden voi toteutuneen. MOK-työ ei kuitenkaan juuri näytä lisänneen koulun ja yhteiskunnan yhteistyötä. Lisäksi MOK-työn haasteina ovat pieniksi katsoa muun koetut resurssit sekä arvioinnin vaikeus. Eniten haasteita kokevat ne, joilla on vähiten työkokemusta. Opettajat suhtautuvat eheyttämiseen yleisesti myönteisesti mutta suurin osa kaipaa monialaisten projektien sijaan pidempikestoista eheyttämistä. Vain viidennes vastanneista opettajista haluaisi enemmän MOK-jaksoja. Monialaisia oppimiskokonaisuuksia ei siis voi pitää yksinomaan toimivina eheyttämisen välineinä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kotiseutuoppia Olkijoen ala-asteella syksyllä -92 : opetuksen eheyttämiskokeilu 3-4 luokalla
Kontio, Sanna (1993) -
Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
Turkkila, Anu (2020)Suomessa asuu maahan muuttaneita aikuisia, jotka eivät ole suorittaneet kotimaassaan perusopintoja. Heidät voidaan ohjata kielitaitopainotteisen kotoutumiskoulutuksen sijaan aikuisten perusopetukseen hankkimaan kielitaidon ... -
Henkilökohtaiset opetussuunnitelmat ja opetuksen integrointi Vaajakummun koulussa
Saukko, Raija; Åkerman, Jouni (1999) -
Tapaustutkimus liikuntaa opettavien opettajien ennakkokäsityksistä ja kokemuksista opetussuunnitelmauudistuksen tuomiin opetuksen sekä arvioinnin muutoksiin
Luumi, Tuija (2017)TIIVISTELMÄ Luumi, T. 2017. Tapaustutkimus liikuntaa opettavien opettajien ennakkokäsityksistä ja koke¬muksista opetussuunnitelmauudistuksen tuomiin opetuksen sekä arvioinnin muutoksiin. Liikuntatieteellinen tiedekunta, ... -
Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"
Naumanen, Heikki (2017)Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.