Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) esiteltyjen monilukutaidon tavoitteiden näkökulmasta. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, millä tavoin monilukutaidon tavoitteet näkyvät mediatekstien käytössä eri oppiaineiden opetuksessa sekä millaisia haasteita opettajat ovat mediatekstien käytössä kohdanneet. Tutkimusaineisto kerät-tiin toukokuussa 2021 puolistrukturoituina teemahaastatteluina Zoom -sovelluksessa toteutettujen videopuheluiden välityksellä. Ennen haastatteluun osallistumista jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja täytti taustatietokyselyn, jonka pohjalta muodostin teemahaastattelurungon. Kysely ja haastattelu rakentuivat vahvasti opetussuunnitelman (POPS 2014) tavoitteiden ympärille ilmentäen haastatteluun osallistuneiden opettajien näkemyksiä tavoitteiden toteutumisesta opetuksessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, eikä sen tuloksia voi yleistää sellaisenaan. Toteutin aineiston analyysin yhdistäen teoriaohjaavia ja aineistolähtöisiä menetelmiä liittääkseni monilukutaidon tavoitteet analyysiprosessiin. Tutkimukseni tuloksissa ilmenee, että tutkimukseen osallistuneiden opettajien mediatekstien käyttö oli vahvasti linjassa opetussuunnitelman (POPS 2014) monilukutaidon sekä oppi-aineiden sisällöllisten tavoitteiden kanssa. Tuloksissa ilmenneet huolenaiheet ja haasteet toimivat suuntaviivoina muun muassa jatkotutkimukselle ja opetuksen kehittämistyölle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työnkuvastaan alakoulussa
Huotari, Oskari (2023)Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ei ole enää samanlainen, mitä se oli vuosituhannen alussa. Työnkuva on muuttunut kolmiportaisen tuen käyttöönoton jälkeen esimerkiksi kasvaneen oppilasmäärän vuoksi. Tässä tutkimuksessa ... -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin
Kauppinen, Merja; Härmälä, Marita; Saarinen, Jaana; Venäläinen, Salla; Viitala, Mikko (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Opetussuunnitelmien toimeenpano on yksi pedagogiikan kehittymisen kriittisistä pisteistä. Vaikka kirjoitettu opetussuunnitelma olisi kuinka ajantasainen ja jäsentynyt, se jää vain juhlapuheisiin ja pöytäkirjoihin, elleivät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.