University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa

Thumbnail
View/Open
904.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruuskanen, Jenna
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) esiteltyjen monilukutaidon tavoitteiden näkökulmasta. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, millä tavoin monilukutaidon tavoitteet näkyvät mediatekstien käytössä eri oppiaineiden opetuksessa sekä millaisia haasteita opettajat ovat mediatekstien käytössä kohdanneet. Tutkimusaineisto kerät-tiin toukokuussa 2021 puolistrukturoituina teemahaastatteluina Zoom -sovelluksessa toteutettujen videopuheluiden välityksellä. Ennen haastatteluun osallistumista jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja täytti taustatietokyselyn, jonka pohjalta muodostin teemahaastattelurungon. Kysely ja haastattelu rakentuivat vahvasti opetussuunnitelman (POPS 2014) tavoitteiden ympärille ilmentäen haastatteluun osallistuneiden opettajien näkemyksiä tavoitteiden toteutumisesta opetuksessa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, eikä sen tuloksia voi yleistää sellaisenaan. Toteutin aineiston analyysin yhdistäen teoriaohjaavia ja aineistolähtöisiä menetelmiä liittääkseni monilukutaidon tavoitteet analyysiprosessiin. Tutkimukseni tuloksissa ilmenee, että tutkimukseen osallistuneiden opettajien mediatekstien käyttö oli vahvasti linjassa opetussuunnitelman (POPS 2014) monilukutaidon sekä oppi-aineiden sisällöllisten tavoitteiden kanssa. Tuloksissa ilmenneet huolenaiheet ja haasteet toimivat suuntaviivoina muun muassa jatkotutkimukselle ja opetuksen kehittämistyölle. ...
Keywords
mediatekstit laaja-alainen osaaminen alakoulu monilukutaito medialukutaito opetus perusopetus mediakasvatus opetussuunnitelmat multimodaalisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202021377

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa 

    Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ...
  • Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työnkuvastaan alakoulussa 

    Huotari, Oskari (2023)
    Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ei ole enää samanlainen, mitä se oli vuosituhannen alussa. Työnkuva on muuttunut kolmiportaisen tuen käyttöönoton jälkeen esimerkiksi kasvaneen oppilasmäärän vuoksi. Tässä tutkimuksessa ...
  • Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä 

    Räty, Tilmaria (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ...
  • Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin 

    Kauppinen, Merja; Härmälä, Marita; Saarinen, Jaana; Venäläinen, Salla; Viitala, Mikko (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)
    Opetussuunnitelmien toimeenpano on yksi pedagogiikan kehittymisen kriittisistä pisteistä. Vaikka kirjoitettu opetussuunnitelma olisi kuinka ajantasainen ja jäsentynyt, se jää vain juhlapuheisiin ja pöytäkirjoihin, elleivät ...
  • Mediakasvatuksen kulisseissa : opettajien käsityksiä mediakasvatuksen toteuttamisesta alakoulussa 

    Peri, Ida (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yhden alakoulun opettajien käsityksiä siitä, millaiset mahdollisuudet heillä on mediakasvatuksen toteuttamiseen koulussaan. Tarkastelun kohteena olivat koulun sisäiset ja ulkoiset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre