dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Saksi, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2020-04-17T05:56:56Z | |
dc.date.available | 2020-04-17T05:56:56Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68576 | |
dc.description.abstract | Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimmäistä kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenevät osana omaa opetustyötään. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin monialaisten oppimiskokonaisuuksien ominaisuudet ja mitä monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen vaatii opettajien näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimusperinteen mukaan ja tutkimuksessa on pyritty tulkitsemaan opettajien kokemuksia. Aineisto on kerätty lokakuussa 2019 haastatellen kuusi opettajaa teemahaastattelurunkoa käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat ovat sisäistäneet, mitä monialaiset oppimiskokonaisuudet tarkoittavat. Heillä on mahdollisuus toteuttaa näitä kokonaisuuksia, mutta he kokevat ne kuormittaviksi. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutustavat poikkeavat vuosittain ja etsivät vielä omaa muotoaan. Opettajat kokivat eritoten arvioinnin haasteelliseksi sekä omat resurssinsa puutteellisiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti suunnitteluun, materiaalien jakamiseen saman kunnan koulujen välillä sekä arvioinnin sujumiseen. Hyvät ja toimivat monialaiset oppimiskokonaisuudet palvelevat sekä opettajia että oppilaita ehyellä ja monipuolisella sisällöllään, mikä on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaista. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | monialainen oppimiskokonaisuus | |
dc.subject.other | fenomenologinen tutkimus | |
dc.title | ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004172799 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | monialaisuus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |