University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen

Thumbnail
View/Open
1.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saksi, Hanna
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimmäistä kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenevät osana omaa opetustyötään. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin monialaisten oppimiskokonaisuuksien ominaisuudet ja mitä monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen vaatii opettajien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimusperinteen mukaan ja tutkimuksessa on pyritty tulkitsemaan opettajien kokemuksia. Aineisto on kerätty lokakuussa 2019 haastatellen kuusi opettajaa teemahaastattelurunkoa käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat ovat sisäistäneet, mitä monialaiset oppimiskokonaisuudet tarkoittavat. Heillä on mahdollisuus toteuttaa näitä kokonaisuuksia, mutta he kokevat ne kuormittaviksi. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutustavat poikkeavat vuosittain ja etsivät vielä omaa muotoaan. Opettajat kokivat eritoten arvioinnin haasteelliseksi sekä omat resurssinsa puutteellisiksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti suunnitteluun, materiaalien jakamiseen saman kunnan koulujen välillä sekä arvioinnin sujumiseen. Hyvät ja toimivat monialaiset oppimiskokonaisuudet palvelevat sekä opettajia että oppilaita ehyellä ja monipuolisella sisällöllään, mikä on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaista. ...
Keywords
monialainen oppimiskokonaisuus fenomenologinen tutkimus monialaisuus alakoulu opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004172799

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhteiskuntaopin opetuksen toteutus alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelman pohjalta 

    Laaksonen, Ville (2021)
    Yhteiskuntaoppi lisättiin vuoden 2014 perusopetuksen valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa alakoulun opetukseen uutena oppiaineena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka yhteiskuntaopin opetusta on toteutettu ...
  • Hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus osallistujien kokemuksista vuoden 2015 Tavistock-seminaarista 

    Huovinen, Roosa (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita osallistujien jälkikäteen sanotettuja kokemuksia vuoden 2015 Tavistock-seminaarista. Lisäksi tämän hermeneuttis-fenomenologisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ...
  • Oppilaiden ajattelun kehittäminen alakoulussa : opetussuunnitelman odotuksia, opettajien käsityksiä ja käytännön todellisuutta luonnontieteiden opetuksen kontekstissa 

    Vuorma, Miia (2009)
  • Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa 

    Ruuskanen, Jenna (2022)
    Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ...
  • Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen 

    Heinonen, Markku (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre