”Aloitin opinnot. Sain uusia ajatuksia ja paransin uramahdollisuuksiani” : yliopisto-opiskelijoiden kuvauksia viisaista ratkaisuistaan
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin
pääsääntöisesti persoonallisen viisauden
näkökulmasta yliopisto opiskelijoiden kuvauksia tilanteista, joissa he olivat
kokeneet tehneensä viisaan ratkaisun tai toimineensa viisaasti ja miksi. Samoin
tarkasteltiin viisautta vaatineen r atkaisun ja sen perustelun ja muodon sekä
sukupuolen, tiedekunnan, opiskeluvuoden ja iän yhteyksiä toisiinsa.
Tutkimusaineisto sisälsi 220 opiskelijan viisauteen liittyvien avointen
kysymysten vastaukset opiskelu ja oppiminen Jyväskylän yliopistossa 2017
opiskelijakyselystä. Laadullinen aineiston analysointi toteutettiin temaattisella
analyysillä ja aineistoa analysoitiin myös mää rällisesti.
Tilanteiden viidestä identifioidusta yläteemasta kolmasosa liittyi
elämänpolun kehit tämiseen ja määrittämiseen sekä selviämisstrategioihin
opiskelussa ja elämässä . Muiden auttamiseen ja huomioimiseen sekä
negatiivisiin tapahtumiin liittyviä tilanteita oli vähemmän. N oin 60 % oli
perustavanlaatuisia opiskeluun liittyviä ja 80 % oman elämän yksittäisiä
viisau teen liittyneitä tilanteita. Viisauden p erusteluksi mainittiin lähes yhtä usein
toiminnan seuraus ja prosessi. Muodon neljästä yläteemasta puolet liittyi
itsemääräämiseen ja vakuuttamiseen, kolmasosa tietoon ja joustavuuteen sekä
noin kymmenesosa empatiaa n ja tukeen. Kaikkiin kolmeen pääteemaan sisältyi
yläteema, jossa ei joko konkreettista tilannetta, perusteluita tai muotoa löytynyt.
Joitakin määrällisiä eroja oli tilanteiden perusteluissa sekä yläteemojen
suhteen vastaajien iän, sukupuolen, tiedekunnan ja opiskeluvuoden mukaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia työhyvinvointia tukevasta ja heikentävästä johtamisesta
Sarvikas, Janina (2024)Tässä tutkimuksessa selvitettiin työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia työhyvinvointia tukevasta ja heikentävästä johtamisesta. Lisäksi tarkasteltiin johtajan toiminnan vaikutuksia työhyvinvoinnin kokemuksiin. ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset viisaista ratkaisuistaan ja oppimistuloksistaan
Sirkemaa, Nelli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden omia kokemuksia tilanteista, joissa he olivat tehneet viisaita ratkaisuja. Tutkimuksessa myös selvitettiin tarkemmin, millaisia nämä ratkaisut olivat. ... -
Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Kilkki, Pekka (2020)Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen ...