Työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia työhyvinvointia tukevasta ja heikentävästä johtamisesta
Tässä tutkimuksessa selvitettiin työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia työhyvinvointia tukevasta ja heikentävästä johtamisesta. Lisäksi tarkasteltiin johtajan toiminnan vaikutuksia työhyvinvoinnin kokemuksiin. Tutkimukseen osallistui 26 työssäkäyvää kasvatustieteiden ja psykologian alan yliopisto-opiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Aineisto on kerätty sähköisesti puolistrukturoidulla lomakekyselyllä ja se on analysoitu käyttäen temaattista analyysia ja tyypittelyä. Tutkittavat kokivat työhyvinvointia tukevan johtamisen johtajan hyvinvointia tukevina ominaisuuksina ja toimintana, joissa työn mahdollisuuksilla ja yhteisillä keskusteluilla sekä palavereilla oli merkittävä rooli. Johtajan työhyvinvointia tukevalla toiminnalla oli vaikutusta työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen sekä työn vaikutusmahdollisuuksiin. Lisäksi sillä oli vaikutusta esihenkilön tuen ja vuorovaikutuksen kokemuksiin, työnantajankuvaan ja sitoutumiseen sekä työilmapiiriin ja työyhteisöön. Tutkittavat kokivat työhyvinvointia heikentävän johtamisen epäjohdonmukaisuutena ja sekavuutena, johtajan epäoikeudenmukaisena käytöksenä sekä ristiriitoihin puuttumattomuutena ja tuen puutteena. Johtajan työhyvinvointia heikentävällä toiminnalla oli vaikutusta työssä viihtymiseen ja jaksamiseen, sairauksiin ja poissaoloihin, työn mielekkyyteen ja motivaatioon, työilmapiiriin ja työyhteisöön, työpaikan vaihtoon sekä kielteisiin tunteisiin ja kuormitukseen. Tutkimukseni osoitti, että johtajan toiminta, ominaisuudet ja käytös olivat merkittävässä roolissa työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksissa niin työhyvinvointia tukevasta kuin heikentävästä johtamisesta. Tutkimuksessani yhteiset keskustelut ja vuorovaikutus johtajan ja koko työyhteisön kanssa sekä erilaisten työhön vaikuttamisen mahdollisuuksien saaminen koettiin työhyvinvointia tukevana tekijänä. Näiden puute koettiin puolestaan työhyvinvointia heikentävänä tekijänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Aloitin opinnot. Sain uusia ajatuksia ja paransin uramahdollisuuksiani” : yliopisto-opiskelijoiden kuvauksia viisaista ratkaisuistaan
Paananen, Elina (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin pääsääntöisesti persoonallisen viisauden näkökulmasta yliopisto opiskelijoiden kuvauksia tilanteista, joissa he olivat kokeneet tehneensä viisaan ratkaisun tai toimineensa viisaasti ja miksi. ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Pandemia-ajan etätyöntekijöiden käsityksiä työn ja perheen välisestä suhteesta ja sen johtamisesta
Kastikainen, Sanna (2022)Työ ja perhe ovat kaksi ihmisen elämän keskeistä osa-aluetta, joiden välisen suhteen johtaminen ja kehittäminen nähdään yksilön keskeisenä päämääränä. Koronaviruspandemia lisäsi merkittävästi etätyön määrää, mikä muutti ... -
Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
Reinikainen, Katariina (2020)Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla. Tutkimuk-sen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.