Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset viisaista ratkaisuistaan ja oppimistuloksistaan
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden omia kokemuksia tilanteista, joissa he olivat tehneet viisaita ratkaisuja. Tutkimuksessa myös selvitettiin tarkemmin, millaisia nämä ratkaisut olivat. Lisäksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sukupuolen ja opiskeluvuosien määrän mukaan, miten yliopisto-opiskelijat arvioivat oppimistuloksiaan yliopistossa.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin opiskelijakyselyä, joka toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuonna 2017, vastaajina 780 opiskelijaa. Aineistona olivat opiskelijoiden vastaukset viisaita ratkaisuja koskevaan avoimeen kysymykseen ja oppimistuloksia koskeviin Likert-asteikollisiin väittämiin. Aineistoa analysoitiin kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella tutkimusotteella. Avoimissa vastauksissa korostuu erityisesti opiskeluun liittyvien viisaiden ratkaisujen tekeminen. Saaduissa vastauksissa kiteytyy pitkälti se, miten yliopisto-opiskelijat olivat hyödyntäneet yliopisto-opinnoissa opittua omassa toiminnassaan. Tutkimuksessa saatujen määrällisten tulosten mukaan yliopisto-opiskelijat kokivat oppineensa yliopisto-opintojen aikana erilaisia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja ja tietoja. Koettu oppimisen taso vaihteli sukupuolittain, esimerkiksi miehet kokivat naisia useammin oppineensa kehittämään uusia ideoita – joskin erot sukupuolten välillä olivat pieniä. Tarkasteltujen opiskeluvuosien 1, 3 ja 5 välillä oli omien oppimistulosten arvioinnissa eroa esimerkiksi siinä, että opiskeluvuosien myötä suhtautuminen asioihin muuttui kriittisemmäksi.
Tutkimuksen perusteella yliopistoympäristössä on mahdollista vaikuttaa sellaisiin oppijoiden omiin kokemuksiin, joilla voi olla tärkeä merkitys viisaiden tekojen taustalla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen COVID-19 pandemian varjossa
Kuosmanen, Anni; Toiviainen, Riikka (2021)Perheellisten ja lapsettomien opiskelijoiden arki koostuu erilaisista osa-alueista ja haastaa heitä eri tavoin. COVID-19 pandemian aikaiset opintojen haasteet korostavat kiinnittymisen tutkimisen tärkeyttä, sillä opintoihin ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
Ålgars, Taru (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ... -
Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
Heikura, Ada; Aalto-Setälä, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina ... -
Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
Huuhka, Niilo (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.