Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset viisaista ratkaisuistaan ja oppimistuloksistaan
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden omia kokemuksia tilanteista, joissa he olivat tehneet viisaita ratkaisuja. Tutkimuksessa myös selvitettiin tarkemmin, millaisia nämä ratkaisut olivat. Lisäksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sukupuolen ja opiskeluvuosien määrän mukaan, miten yliopisto-opiskelijat arvioivat oppimistuloksiaan yliopistossa.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin opiskelijakyselyä, joka toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuonna 2017, vastaajina 780 opiskelijaa. Aineistona olivat opiskelijoiden vastaukset viisaita ratkaisuja koskevaan avoimeen kysymykseen ja oppimistuloksia koskeviin Likert-asteikollisiin väittämiin. Aineistoa analysoitiin kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella tutkimusotteella. Avoimissa vastauksissa korostuu erityisesti opiskeluun liittyvien viisaiden ratkaisujen tekeminen. Saaduissa vastauksissa kiteytyy pitkälti se, miten yliopisto-opiskelijat olivat hyödyntäneet yliopisto-opinnoissa opittua omassa toiminnassaan. Tutkimuksessa saatujen määrällisten tulosten mukaan yliopisto-opiskelijat kokivat oppineensa yliopisto-opintojen aikana erilaisia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja ja tietoja. Koettu oppimisen taso vaihteli sukupuolittain, esimerkiksi miehet kokivat naisia useammin oppineensa kehittämään uusia ideoita – joskin erot sukupuolten välillä olivat pieniä. Tarkasteltujen opiskeluvuosien 1, 3 ja 5 välillä oli omien oppimistulosten arvioinnissa eroa esimerkiksi siinä, että opiskeluvuosien myötä suhtautuminen asioihin muuttui kriittisemmäksi.
Tutkimuksen perusteella yliopistoympäristössä on mahdollista vaikuttaa sellaisiin oppijoiden omiin kokemuksiin, joilla voi olla tärkeä merkitys viisaiden tekojen taustalla.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Aloitin opinnot. Sain uusia ajatuksia ja paransin uramahdollisuuksiani” : yliopisto-opiskelijoiden kuvauksia viisaista ratkaisuistaan
Paananen, Elina (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin pääsääntöisesti persoonallisen viisauden näkökulmasta yliopisto opiskelijoiden kuvauksia tilanteista, joissa he olivat kokeneet tehneensä viisaan ratkaisun tai toimineensa viisaasti ja miksi. ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Kilkki, Pekka (2020)Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
Ålgars, Taru (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ... -
Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
Hirvonen, Anniina (2020)Stressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä ...