Tunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin näkökulmista. Pohdin draama- ja musiikkikasvatuksen yhtymäköhtia ja selvitän myös, miten käytännössä draamaa ja musiikkia voi käyttää musiikintunneilla tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Tutkielmassani olen koonnut harjoitepankin, jossa harjoitteiden tavoitteet ovat vuorovaikutuksellisia ja tunnekasvatuksellisia, mutta niillä on lisäksi pyrkimys vaikuttaa ryhmän ilmapiiriin kannustavasti ja oppilaiden heittäytymiskykyyn. Uskon, että ilmapiirin ollessa hyvä on myös turvallisempaa harjoittaa näitä taitoja. Draamakasvatuksen luonne tarjoaa lisäksi runsaasti mahdollisuuksia kokeilla asioita, joita arkimaailmassa oppilaat eivät voisi tehdä. Käsittelen aluksi erikseen tunne-, musiikki- ja draamakasvatusta. Avaan keskeisiä käsitteitä ja pohdin draaman ja musiikin potentiaalia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa sekä yhdessä että erikseen. Tuon esille myös näkökulmia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014), jotka liittyvät tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen. Keskityn erityisesti tavoitteisiin, jotka näen mahdolliseksi saavuttaa draaman ja musiikin avulla liittyen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on, millaiset ovat opettajien valmiudet draamallisten harjoitteiden opettamiseen ja millaisia oppilaiden sekä opettajien kokemukset ovat harjoitteista sekä tukevatko harjoitteet tavoitteitaan. Musiikkia ja draamaa ei ole tämänlaisessa työskentelyssä tutkittu juurikaan, joten myös sen soveltuvuutta olisi hyvä tutkia enemmän. Lisäksi opettajan roolia tällaisessa työskentelyssä olisi hyvä tutkia enemmän.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, Suvi (Sibelius-Akatemia, 2023)Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, ... -
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ... -
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ... -
Tunteet sävellysprosessissa : kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa
Palve, Roope (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia musiikin tunnevaikutuksista, sekä heidän musiikillisia työtapojaan ja ratkaisujaan tunteiden välittämisessä. Tutkimuksessa haluttiin ... -
Significant in life : Core learning outcomes of a social and emotional course in physical education teacher education
Mäkinen, Tommi; Kostiainen, Emma; Klemola, Ulla (Routledge, 2022)The purpose of the study is to explore physical education (PE) students’ social and emotional learning (SEL) and the meaningful learning experiences during the SEL course. In the teaching profession, understanding SEL is ...