University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pellinen, Krista-Marianne
Date
2019
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista ja syistä sekä ääneen lukemisen hyödyistä niin lapsille kuin aikuisille. Lapsille ääneen lukemisesta on tehty tutkimuksia erilaisista näkökulmista erilaisilla kohderyhmillä, esimerkiksi Marja Nurmilaakso (2006) sekä Simone C. Ehmig (2018) ovat tutkineet paljon lasten alkavaa lukutaitoa ja kielellistä kehitystä. Varhaiskasvattajien näkökulmaa tähän ilmiöön on tutkittu vähän ja tällä tutkimuksella pyritään vastaamaan tähän tutkimukselliseen aukkoon. Varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista, syistä ja sen hyödyistä tutkittiin käyttämällä sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä viidessä eri osiossa. Kysely jaettiin Facebookin ”Varhaiskasvattajien materiaalipankki” – ryhmässä ja siihen vastasi sata (N=100) varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin: aineistoa pelkistettiin ja siitä etsittiin yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla aineisto luokiteltiin. Tutkimuksessa ilmeni, että vain osa lapsista kuulee kertomuksia päivittäin. Tulos on samansuuntainen juuri julkaistun Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tutkimuksen kanssa (Repo ym. 2019, 159, 164). Tutkimuksessa selvisi myös, että aikuiset ja lapset tekevät aloitteet lukemisesta tasapuolisesti ja luetusta yleensä keskustellaan yhdessä. Ääneen lukiessaan varhaiskasvattajat pyrkivät tukemaan lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Varhaiskasvattaja näkevät lapsille ääneen lukemisen hyödyttävän sekä lapsia että heitä itseään. ...
Keywords
ääneen lukeminen kertomukset varhaiskasvatus lukutaito lukeminen (toiminta) vuorovaikutus kielellinen kehitys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002062006

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen 

    Joronen, Outi (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on ...
  • "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa 

    Ekroos, Sini (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ...
  • Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä 

    Mikkonen, Anssi (2018)
    Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ...
  • Sanan merkityksen käsittelyn aikaisen N400-aivovasteen yhteys kielellisiin taitoihin 

    Löppönen, Aino (2018)
    Pro gradu -tutkielmani on osa suurempaa tutkimusprosessia, joka on perustutkimusta sanan merkityksen käsittelystä kehittyvissä aivoissa. Pro gradussani olen tutkinut, ovatko aivovasteiden kehittymisen ilmiöt sanan ...
  • Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia 

    Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)
    PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre