"Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta

Abstract
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista ja syistä sekä ääneen lukemisen hyödyistä niin lapsille kuin aikuisille. Lapsille ääneen lukemisesta on tehty tutkimuksia erilaisista näkökulmista erilaisilla kohderyhmillä, esimerkiksi Marja Nurmilaakso (2006) sekä Simone C. Ehmig (2018) ovat tutkineet paljon lasten alkavaa lukutaitoa ja kielellistä kehitystä. Varhaiskasvattajien näkökulmaa tähän ilmiöön on tutkittu vähän ja tällä tutkimuksella pyritään vastaamaan tähän tutkimukselliseen aukkoon. Varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista, syistä ja sen hyödyistä tutkittiin käyttämällä sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä viidessä eri osiossa. Kysely jaettiin Facebookin ”Varhaiskasvattajien materiaalipankki” – ryhmässä ja siihen vastasi sata (N=100) varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin: aineistoa pelkistettiin ja siitä etsittiin yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla aineisto luokiteltiin. Tutkimuksessa ilmeni, että vain osa lapsista kuulee kertomuksia päivittäin. Tulos on samansuuntainen juuri julkaistun Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tutkimuksen kanssa (Repo ym. 2019, 159, 164). Tutkimuksessa selvisi myös, että aikuiset ja lapset tekevät aloitteet lukemisesta tasapuolisesti ja luetusta yleensä keskustellaan yhdessä. Ääneen lukiessaan varhaiskasvattajat pyrkivät tukemaan lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Varhaiskasvattaja näkevät lapsille ääneen lukemisen hyödyttävän sekä lapsia että heitä itseään.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002062006Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share