Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3
Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Aineistokuvailu ja metadata varhaiskasvatusvaiheelle ja luokille 1-3
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia et al. Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/94966
Tekijät
Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet
Sanna Niemi, Sini Lehtinen; City of Jyväskylä; Juhala, Essi; Jyväskylän kaupunkiPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
University of Jyväskylä
VUOKKO is an early onset longitudinal study that examines the development of children’s skills, motivation, and emotions in the domains of numeracy, math, language, literacy, and reading, as well as the interactions in the learning environments (home, ECEC, and school). More in-depth description about the project can be found from parent dataset.
This Metadata publication covers the VUOKKO study ECEC Phases (age 2-6) and School Phases (Grades 1-3, age 7-10) and it describes collected data and measurements used in detail. VUOKKO researchers are aiming toward open collaboration with the research field and welcome individual researchers to jointly examine the data and seek opportunities for collaboration. VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tarkemman kuvauksen hankkeesta ja sen kokonaisuudesta löydät emoaineistosta.
Tässä julkaistava VUOKKO Metadata kattaa tutkimuksen päiväkoti- ja kouluvaiheen (luokat 1-3) ja kuvaa huolella näistä vaiheista kerätyt tutkimusaineistot. Tutkimus jatkuu lasten ollessa 4. ja 5. luokalla ja niiden osalta aineistonkeruu raportoidaan myöhemmin erillisessä metadata-tiedostossa. VUOKKO tutkijat haluavat edistää avointa yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja toivottavat heidät tervetulleeksi tarkastelemaan tutkimuksen aineistoja ja tekemään tutkimusta yhteistyössä hankkeen tutkijoiden kanssa. Tutkimusyhteistyöstä neuvotellaan ja yhteistyön tavat kirjataan VUOKKO tutkimuksen kirjoittajasopimukseen.
This Metadata publication covers the VUOKKO study ECEC Phases (age 2-6) and School Phases (Grades 1-3, age 7-10) and it describes collected data and measurements used in detail. VUOKKO researchers are aiming toward open collaboration with the research field and welcome individual researchers to jointly examine the data and seek opportunities for collaboration.
Tässä julkaistava VUOKKO Metadata kattaa tutkimuksen päiväkoti- ja kouluvaiheen (luokat 1-3) ja kuvaa huolella näistä vaiheista kerätyt tutkimusaineistot. Tutkimus jatkuu lasten ollessa 4. ja 5. luokalla ja niiden osalta aineistonkeruu raportoidaan myöhemmin erillisessä metadata-tiedostossa. VUOKKO tutkijat haluavat edistää avointa yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja toivottavat heidät tervetulleeksi tarkastelemaan tutkimuksen aineistoja ja tekemään tutkimusta yhteistyössä hankkeen tutkijoiden kanssa. Tutkimusyhteistyöstä neuvotellaan ja yhteistyön tavat kirjataan VUOKKO tutkimuksen kirjoittajasopimukseen.
Julkaisija
University of JyväskyläKuuluu aineistoon
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia et al. (2024). Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94856.Asiasanat
teachers learning opettaja-oppilassuhde teacher-pupil relationship oppimisympäristö sosiaaliset taidot social skills learning environment lukeminen reading oppiminen matematiikka mathematics itsesäätely (psykologia) vanhemmat parents koti early childhood education and care varhaiskasvatus home self-regulation (psychology) peruskoulu comprehensive school lukutaito literacy vuorovaikutus lapsen kehitys child development interaction opettajat
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/213718443
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [263]
Rahoittaja(t)
European Commission; Emil Aaltosen Säätiö sr; Tiina ja Antti Herlinin säätiö; Euroopan komissio; Suomen Akatemia; Emil Aaltonen Foundation; Tiina and Antti Herlin Foundation; Research Council of FinlandRahoitusohjelmat(t)
ERC Consolidator Grant; MSCA Innovative Training Networks (ITN); Strategic research programmes, AoF; Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SA; Tutkijatohtori, SA; Postdoctoral Researcher, AoF
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa ... -
Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal
Salminen, Jenni; Guedes, Carolina; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Cadima, Joana (John Wiley & Sons, 2021)This study examines the association between teacher–child interaction quality and children's self‐regulation in Finnish and Portuguese toddler classrooms. The participants included 230 Finnish (M = 29; SD = 3 months) and ... -
Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament.
Jaruseviciute, Vilija; Kiuru, Noona; Silinskas, Gintautas (American Psychological Association (APA), 2022)This study aimed at investigating the reciprocal longitudinal associations between teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors during Grade 1, and the role of the child’s temperament in this ... -
The quality of an expert teacher’sand a student teacher’s pedagogical interactionsin early childhood education and care examined through theCLASS lens
Koivula, Merja; Salminen, Jenni; Rautamies, Erja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)High-quality interactions between teachers and children in early childhood education and care (ECEC) are at theheart of supporting children’s development, well-being, andlearning. Theaim of the study ... -
Children's task persistence in first grade : The role of parent-child and teacher-child relationships
Davolyte, Justina; Kiuru, Noona; Raiziene, Saule; Silinskas, Gintautas (Elsevier, 2024)The present study investigated the extent to which the quality of both parent-child and teacher-child relationships uniquely and interactively relates to a child's task persistence in first grade. Furthermore, the study ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.