Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus konsultoivassa työssä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat kehittävät konsultoivassa työssä tarvitsemaansa asiantuntijuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä varhaiskasvatuksen erityisopettajan yksilöhaastattelusta, jotka toteutettiin alkusyksystä 2019. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultoiva työ pitää sisällään monipuolisia tehtäviä, kuten erityispedagogista ohjaamista, tiedon keräämistä ja jakamista sekä monialaista yhteistyötä. Tutkimuksessa esille tulleita konsultoivassa työssä tarvittavia asiantuntijuuden piirteitä olivat vuorovaikutustaidot, teoria- ja käytännön tieto sekä reflektointitaidot. Lisäksi tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajat kehittävät konsultoivassa työssä tarvitsemaansa asiantuntijuutta jatkuvan osaamisen kehittämisen ja jaetun asiantuntijuuden kautta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että konsultoiva työ on varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja henkilökunnan välistä yhteistyötä, jossa jokainen henkilö tuo esille omaa asiantuntijuuttaan lapsen edun toteutumisen edistämiseksi. Konsultoiva työ vaatii varhaiskasvatuksen erityisopettajalta laajaa asiantuntijuutta ja sen kehittämistä, jonka vuoksi konsultoiva työ ja siinä tarvittava asiantuntijuus tulisi ottaa huomioon jo koulutuksessa sekä työyhteisöjen toimintatapojen sekä koulutusten kehittämisessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Paljon käytän ”kilauta kaverille”- oljenkortta : aloittelevan varhaiskasvatuksen erityisopettajan näkemyksiä konsultoivaa työtä tukevista asioista
Haapsalo, Hannele; Vaara, Mari (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää aloittelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (veo) konsultoivaan työhön saamaansa tukea heidän ensimmäisinä työvuosinaan sekä sitä, millaista tuen pitäisi ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
”Et jos niinku sinne menee jotenki mestaroimaan niin se ei toimi” : jaettu asiantuntijuus erityisopettajan konsultatiivisessa työssä
Saarinen, Susa (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun erityisopettajien käsityksiä konsultoinnista ja sen edellyttämästä asiantuntijuudesta erityisopettajan työssä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten jaettu asiantuntijuus ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat
Rantala, Anja; Uotinen, Sanna; Räikkönen, Eija (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat ...