University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Paljon käytän ”kilauta kaverille”- oljenkortta : aloittelevan varhaiskasvatuksen erityisopettajan näkemyksiä konsultoivaa työtä tukevista asioista

Thumbnail
View/Open
637.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haapsalo, Hannele |
Vaara, Mari
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää aloittelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (veo) konsultoivaan työhön saamaansa tukea heidän ensimmäisinä työvuosinaan sekä sitä, millaista tuen pitäisi heidän mielestään olla. Tutkimme myös veojen sitoutuneisuutta työhönsä tulevia 3–5 vuotta ajatellen. Työ on osa Rantalan ja Uotisen (2012–2020) laajempaa tutkimushanketta, joka käsittelee varhaisvuosien erityiskasvatusta, veon työtä sekä vanhempien osallisuutta. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto koostui yhden kaupungin yhdeksän aloittelevan veon kirjoitelmista keväällä 2019. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että veot kokevat vertaistuen ja monipuolisen osaamisen tukevan eniten aloittelevan veon konsultoivaa työtä. Oma positiivinen asenne työtä kohtaan, omat vahvuudet ja positiivinen palaute luovat tunteen työn mielekkyydestä. Yhteistyö eri tahojen kanssa ja varhaiskasvatuksesta saatu työkokemus ovat myös hyvänä tukena työuran ensimmäisinä vuosina. Veot kaipaavat konsultoivan työn tueksi lisää monipuolista perehdytystä työkenttään, yhteistyötä eri asiantuntijoiden kesken sekä ammatillisia keskusteluja muun muassa kollegoiden kanssa. Aloittelevat veot kaipaavat myös aikaa työnkuvansa sisäistämiseen sekä tunnetta kuulumisesta työyhteisön jäseneksi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutkimukseen osallistuneille aloitteleville veoille on tarjolla erilaisia tuen muotoja uransa alkuvaiheissa. Tuen järjestäminen voisi kuitenkin olla suunnitelmallisempaa ja yhtenäisempää koko kaupungin tasolla. Lisäksi kaikki tutkimukseen osallistuneet veot kokivat vahvaa tai myönteistä sitoutumisen tunnetta työhönsä tulevia 3–5 vuotta ajatellen. ...
Keywords
aloitteleva varhaiserityisopettaja konsultoiva työ mentorointi perehdyttäminen vertaistuki varhaiskasvatus vuorovaikutus erityisopettajat konsultointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002132061

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23393]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus konsultoivassa työssä 

    Mäntynen, Veera (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten ...
  • Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat 

    Rantala, Anja; Uotinen, Sanna; Räikkönen, Eija (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)
    Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat ...
  • Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta 

    Mikkonen, Anssi (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa 

    Dahl, Oona; Elomaa, Selina (2020)
    Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla ...
  • Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä 

    Hakamäki, Heli (2019)
    Tutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre