Paljon käytän ”kilauta kaverille”- oljenkortta : aloittelevan varhaiskasvatuksen erityisopettajan näkemyksiä konsultoivaa työtä tukevista asioista
Päivämäärä
2019Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää aloittelevien
varhaiskasvatuksen erityisopettajien (veo) konsultoivaan työhön saamaansa
tukea heidän ensimmäisinä työvuosinaan sekä sitä, millaista tuen pitäisi heidän
mielestään olla. Tutkimme myös veojen sitoutuneisuutta työhönsä tulevia 3–5
vuotta ajatellen. Työ on osa Rantalan ja Uotisen (2012–2020) laajempaa
tutkimushanketta, joka käsittelee varhaisvuosien erityiskasvatusta, veon työtä
sekä vanhempien osallisuutta.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto koostui yhden kaupungin yhdeksän
aloittelevan veon kirjoitelmista keväällä 2019. Aineisto analysoitiin
sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että veot kokevat vertaistuen ja
monipuolisen osaamisen tukevan eniten aloittelevan veon konsultoivaa työtä.
Oma positiivinen asenne työtä kohtaan, omat vahvuudet ja positiivinen palaute
luovat tunteen työn mielekkyydestä. Yhteistyö eri tahojen kanssa ja
varhaiskasvatuksesta saatu työkokemus ovat myös hyvänä tukena työuran
ensimmäisinä vuosina. Veot kaipaavat konsultoivan työn tueksi lisää
monipuolista perehdytystä työkenttään, yhteistyötä eri asiantuntijoiden kesken
sekä ammatillisia keskusteluja muun muassa kollegoiden kanssa. Aloittelevat
veot kaipaavat myös aikaa työnkuvansa sisäistämiseen sekä tunnetta
kuulumisesta työyhteisön jäseneksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutkimukseen
osallistuneille aloitteleville veoille on tarjolla erilaisia tuen muotoja uransa
alkuvaiheissa. Tuen järjestäminen voisi kuitenkin olla suunnitelmallisempaa ja
yhtenäisempää koko kaupungin tasolla. Lisäksi kaikki tutkimukseen
osallistuneet veot kokivat vahvaa tai myönteistä sitoutumisen tunnetta
työhönsä tulevia 3–5 vuotta ajatellen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus konsultoivassa työssä
Mäntynen, Veera (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten ... -
Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat
Rantala, Anja; Uotinen, Sanna; Räikkönen, Eija (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
Purhonen, Mari; Kutila, Elina (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin merkityksestä pitovoimatekijänä osana heidän työhön sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia konsultatiivisesta työstä lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella
Benyamin, Roosa; Dahl, Oona (2022)Konsultatiivinen työ on aiheena ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vain vähän varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.