University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Et jos niinku sinne menee jotenki mestaroimaan niin se ei toimi” : jaettu asiantuntijuus erityisopettajan konsultatiivisessa työssä

Thumbnail
View/Open
744.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saarinen, Susa
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun erityisopettajien käsityksiä konsultoinnista ja sen edellyttämästä asiantuntijuudesta erityisopettajan työssä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten jaettu asiantuntijuus ilmenee konsultoivan erityisopettajan työssä. Tutkimusaineisto koostui erityisopettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta löydettiin seuraavat kuusi asiantuntijuustyyppiä kuvaamaan erityisopettajien käsityksiä konsultatiivisen työn luonteesta sekä sen vaatimista taidoista: ovensuukonsultti, resurssikonsultti, asiantunteva tietotaitaja, sovitteleva yhteistyötaitaja, reflektoiva ohjaustaitaja sekä ratkaisuhakuinen verkosto-osaaja. Tutkimus osoitti, että erityisopettajan työn ajatellaan edellyttävän kykyä toteuttaa jaettua asiantuntijuutta moniammatillisen ryhmän kanssa. Erityisopettajat näkivät konsultatiivisen työn koostuvan neljästä keskeisestä ominaisuudesta, jotka liittyivät erityisopettajan substanssiosaamiseen, vuorovaikutustaitoihin, oman työn reflektointiin sekä verkosto-osaamiseen. Lisäksi tutkimuk-sessa havaittiin, että konsultoinnin osuus ja määrä työnkuvassa vaihteli huomattavasti erityisopettajien välillä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä erityisopettajan asiantuntijuutta ja osaamista konsultoivassa työssä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että konsultatiivinen työ vaatii monenlaista asiantuntijuutta, jota myös erityisopettajien perus- ja täydennyskoulutuksen tulisi tarjota. Lisäksi tutkimus antaa viitteitä siitä, että erityisopettajat näkevät konsultoivan työnkuvan ja verkostoyhteistyön tärkeäksi keinoksi kehittää ja edistää erityisopetuksen laatua. ...
Keywords
koulukonsultaatio jaettu asiantuntijuus verkostoyhteistyö konsultointi erityisopettajat erityisopetus konsultit erityispedagogiikka asiantuntijuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810104395

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus konsultoivassa työssä 

    Mäntynen, Veera (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten ...
  • Konsultoivan erityisopettajan työ 

    Lindborg, Päivi (2008)
  • Osa-aikainen erityisopetus esiopetuksessa erityisopettajan kertomana 

    Asikainen, Liisa (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajan toimintaa esiopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisista tekijöistä erityisopettajien työnkuvat muodostuvat, ja ...
  • Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista 

    Kauppila, Suvi (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ...
  • "Tässä työssä ei koskaan voi sanoa, että mä tiedän kaiken ja oon valmis." : kymmenen helsinkiläisen laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa 

    Paananen, Heli (2014)
    TIIVISTELMÄ Paananen, Heli. 2014. “Tässä työssä ei koskaan voi sanoa, että mä tiedän kaiken ja oon valmis.” Kymmenen helsinkiläisen laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre