Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä,
missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (kveo) näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, onko alueellisella sijainnilla, kveo:n työkokemuksella tai työpaikkakunnan koolla yhteyttä kasvatusyhteistyötä haittaaviin tekijöihin.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ”Varhaisvuosien erityiskasvatus -
varhaiskasvatuksen erityisopettajien työ ja vanhempien osallisuus” -
tutkimushanketta (Rantala & Uotinen, 2012–2020). Aineisto kerättiin sähköisellä
kyselylomakkeella vuoden 2015 aikana tutkimushankkeen vastuututkijoiden
johdolla Suomen konsultoivilta varhaiskasvatuksen erityisopettajilta. Lomake
lähetettiin 637 kveo:lle ja lomakkeen palauttaneiden määrä oli 368 (58 %).
Tutkimus vahvisti aiempaa teoreettista käsitystä ajanpuutteen ja kiireen
vaikutuksesta yhteistyöhön huoltajien kanssa. Lisäksi henkilökunnan vähäisyys
ja heikot ammatilliset yhteistyötaidot näyttäytyivät merkittävimpinä yhteistyötä haittaavina tekijöinä erityisopettajien näkökulmasta. Faktorianalyysin perusteella muodostui neljä kasvatusyhteistyön haasteiden ulottuvuutta: huoltaja-,
henkilökunta-, organisaatiotekijät sekä ajanpuute. Tutkimus antoi myönteisen
kuvan varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja huoltajien välisestä kasvatusyhteistyöstä, sillä suurin osa tutkimukseen osallistuvista ei nähnyt huoltajien
kanssa tehtävällä kasvatusyhteistyöllä olevan suuria haasteita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä
Hakamäki, Heli (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU ... -
Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Kamula, Leena (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.