The experienced effects of non-educational digital games on English language learning motivation
Pelien vaikutus kielten opettamisessa ja oppimisessa on kasvanut tutkimuskohteena nopeasti viime vuosina. Viihteellisen luonteensa vuoksi pelaaminen on kuitenkin usein leimattu oppimista haittaavana tekijänä, mutta pelien suuri potentiaali erityisesti kielten oppimisessa on onnistuttu todistamaan useiden tutkimusten avulla.
Koulumaailmassa pelien käyttö on lisääntynyt, mutta opetuksessa käytettävät pelit ovat usein yksinomaan pedagogisiin tarkoituksiin kehitettyjä. Ei-opetuksellisten pelien mahdolliset positiiviset vaikutukset oppimiseen ja oppimismotivaatioon ovat olleet useiden tutkimusten kohteena viime vuosina, ja erilaisia tapoja käyttää ei-opetuksellisia digitaalisia pelejä opetuksessa on kehitetty. Monien pelien vuorovaikutteinen luonne on havaittu suurella todennäköisyydellä toimivaksi tavaksi kasvattaa oppimismotivaatiota sekä puhutun kielen vapaata tuottamista oppitunneilla ja niiden ulkopuolella.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli saada selville ja tuloksien kautta vahvistaa sitä ajatusta, että ei-opetuksellisilla peleillä on vahvat mahdollisuudet vaikuttaa oppijan opiskelu- ja oppimismotivaatioon positiivisesti ja että pelit voivat vaikuttaa myönteisesti oppijan asenteisiin englannin kieltä ja sen opiskelua kohtaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ei-opetuksellisten pelien pelaaminen on positiivisesti vaikuttanut tutkimukseen osallistuneista oppilaista enemmistön englannin kielen opiskelumotivaatioon sekä asenteisiin itse kieltä sekä sen oppimista kohtaan. Myös pelien käyttöön englannin kielen opetuksessa suhtauduttiin myönteisesti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5367]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
Juvonen, Veera (2022)Erilaisten pelien käyttö opetuksessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia ... -
What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Heikka, Erika (2019)Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ... -
Finnish young adults’ views about the possibilities to utilize video games in English learning in the classroom
Räsänen, Janne (2019)Videopelien hyödyntäminen opetuskäytössä on yksi näkyvimmistä tuoreista tutkimusaiheista viime vuosina. Tämä tutkimus keskittyy videopelien mahdollisuuksiin englannin opetuksessa, painottaen motivaation ja autenttisen ... -
"I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
Huovinen, Aino (2019)Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen ... -
Gamification in language learning : Teachers´ perspectives
Turunen, Aaro (2023)Tulevien vuosien aikana pelillistäminen tulee lisääntymään etenkin kielten oppiaineissa. Pelillistäminen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieliä ja sen hyödyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lisäävän ...