Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen peruskouluissa. Varhennettu kielenopetus perustuu lasten herkkyyteen ja valmiuksiin oppia vierasta kieltä ja tutkielma pyrkii arvioimaan, miten tämä näkyy käytännössä varhennetun kielenopetuksen luokkatilanteessa
Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten alaluokkien englanninopettajat opettavat varhennettua kieltä käytännössä ja mitä menetelmiä he käyttävät opetuksessaan. Tarkoituksena on myös selvittää, miten oppilaiden nuori ikä vaikuttaa opettajien metodien valintoihin opetuksessaan, perustuen aikaisempiin tutkimuksiin lasten oppimisesta. Myös opettajan näkemyksiä, ja kokemuksia varhennetusta kielenopetuksesta ja sen toimivuudesta tarkastellaan tutkielmassa. Käytetty aineisto koostuu kahdeksan toisen luokan englannin oppitunnin observoinneista, sekä yhden opettajan haastattelusta.
Tulosten mukaan varhennetussa kielenopetuksessa käytettiin yleisesti suullisia opetusmetodeja, joita käytiin toiminnallisen oppimisen kautta. Opettaja otti lasten nuoren iän huomioon, ei ainoastaan metodologiassaan, mutta myös ottamalla lapsen kehityskauden huomioon tunnin kulussa ja tuntien jatkuvuudessa. Opettaja koki varhennetun kielenopetuksen erittäin positiivisena ja koki sen edistävän kielen oppimista merkittävästi, ja tarjoavan merkittäviä kokemuksia kielenoppimisesta oppilaille.
Rajallisuudestaan huolimatta tutkielma esittää monipuolisia näkökulmia varhennettuun kielenopetukseen ja sen menetelmiin alakoulun englannin opetuksessa, sekä tarjoaa tietoa opettajien asenteista ja kokemuksista sen toimivuutta kohtaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5296]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
Nurmi, Crista (2023)Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat ...