Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorKiviniemi, Oona
dc.date.accessioned2019-12-11T11:04:42Z
dc.date.available2019-12-11T11:04:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66736
dc.description.abstractJännittäminen on osa kielenoppimista. Useimmat kielenoppijat jännittävät erilaisissa tilanteissa, niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. Jännitystä aiheuttaa yleensä pelko epäonnistumisesta, sekä toisten mielipiteet. Siksi on tärkeää tiedostaa, millaisissa tilanteissa oppilaat erityisesti jännittävät ja miten jännitys ilmenee. Oppimisvaikeuksia voi esiintyä erilaisissa kielenoppimisen osa-alueissa, kuten kirjoittamisessa, lukemisessa, kieliopissa, sanastossa tai kuullun ymmärtämisessä. Tässä tutkimuksessa opiskelijan omat ajatukset ja kokemukset kielen oppimisvaikeuksista ovat tarkastelun kohteena, eivät niinkään diagnosoidut oppimisvaikeudet. Tutkielmassani mainitut oppimisvaikeudet voivat johtua esimerkiksi sosiaalisista tekijöistä, kuten motivaatiosta tai asenteista kieltä kohtaan. Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee jännitystä englannin kielen tunneilla, sekä vaikeuksia englannin kielen oppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kokevatko oppilaat jännitystä erilaisissa tilanteissa englannin kielen tunneilla ja miksi. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia vaikeuksia oppilailla on englannin kielen oppimisessa ja miten vaikeudet ilmenevät. Lopuksi pohdin, onko näiden kahden kokonaisuuden välillä yhteys. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi 50 täysi-ikäistä lukiolaista. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa opiskelijoista kokee jännitystä englannin kielen tunneilla edes joskus. Suurin osa jännittää erityisesti esiintyessä toisille tai vastatessa opettajan kysymykseen englanniksi. Lisäksi opiskelijoilla on eniten vaikeuksia kieliopin ja sanaston kanssa. Erityisesti epävarmuus omista taidoista ja pelko virheiden tekemisestä nousi tässä yhteydessä esiin. Jännityksen ja oppimisvaikeuksien välinen yhteys näkyy esimerkiksi siinä, kun opiskelijoilla on vaikeuksia tietyssä kielen osa-alueessa, heistä tulee epävarmoja omista taidoistaan, jolloin heitä usein jännittää erityisesti toisten edessä esiintyminen.fi
dc.format.extent24
dc.language.isoen
dc.titleThe connection between language learning anxiety and language learning difficulties among Finnish upper secondary school students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912115202
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysolearning difficulties
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysolanguage
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysoanxiety
dc.subject.ysolanguage skills


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot