University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

The connection between language learning anxiety and language learning difficulties among Finnish upper secondary school students

Thumbnail
View/Open
362.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kiviniemi, Oona
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Jännittäminen on osa kielenoppimista. Useimmat kielenoppijat jännittävät erilaisissa tilanteissa, niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. Jännitystä aiheuttaa yleensä pelko epäonnistumisesta, sekä toisten mielipiteet. Siksi on tärkeää tiedostaa, millaisissa tilanteissa oppilaat erityisesti jännittävät ja miten jännitys ilmenee. Oppimisvaikeuksia voi esiintyä erilaisissa kielenoppimisen osa-alueissa, kuten kirjoittamisessa, lukemisessa, kieliopissa, sanastossa tai kuullun ymmärtämisessä. Tässä tutkimuksessa opiskelijan omat ajatukset ja kokemukset kielen oppimisvaikeuksista ovat tarkastelun kohteena, eivät niinkään diagnosoidut oppimisvaikeudet. Tutkielmassani mainitut oppimisvaikeudet voivat johtua esimerkiksi sosiaalisista tekijöistä, kuten motivaatiosta tai asenteista kieltä kohtaan. Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee jännitystä englannin kielen tunneilla, sekä vaikeuksia englannin kielen oppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kokevatko oppilaat jännitystä erilaisissa tilanteissa englannin kielen tunneilla ja miksi. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia vaikeuksia oppilailla on englannin kielen oppimisessa ja miten vaikeudet ilmenevät. Lopuksi pohdin, onko näiden kahden kokonaisuuden välillä yhteys. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi 50 täysi-ikäistä lukiolaista. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa opiskelijoista kokee jännitystä englannin kielen tunneilla edes joskus. Suurin osa jännittää erityisesti esiintyessä toisille tai vastatessa opettajan kysymykseen englanniksi. Lisäksi opiskelijoilla on eniten vaikeuksia kieliopin ja sanaston kanssa. Erityisesti epävarmuus omista taidoista ja pelko virheiden tekemisestä nousi tässä yhteydessä esiin. Jännityksen ja oppimisvaikeuksien välinen yhteys näkyy esimerkiksi siinä, kun opiskelijoilla on vaikeuksia tietyssä kielen osa-alueessa, heistä tulee epävarmoja omista taidoistaan, jolloin heitä usein jännittää erityisesti toisten edessä esiintyminen. ...
Keywords
oppimisvaikeudet kielen oppiminen kieli oppiminen ahdistus kielitaito learning difficulties language learning language learning anxiety language skills
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912115202

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views 

    Kostiainen, Essi (2015)
    Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ...
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students 

    Rautio, Isa (2022)
    Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ...
  • Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students 

    Härmälä, Jesse (2022)
    Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre