The connection between language learning anxiety and language learning difficulties among Finnish upper secondary school students
Jännittäminen on osa kielenoppimista. Useimmat kielenoppijat jännittävät erilaisissa tilanteissa, niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. Jännitystä aiheuttaa yleensä pelko epäonnistumisesta, sekä toisten mielipiteet. Siksi on tärkeää tiedostaa, millaisissa tilanteissa oppilaat erityisesti jännittävät ja miten jännitys ilmenee.
Oppimisvaikeuksia voi esiintyä erilaisissa kielenoppimisen osa-alueissa, kuten kirjoittamisessa, lukemisessa, kieliopissa, sanastossa tai kuullun ymmärtämisessä. Tässä tutkimuksessa opiskelijan omat ajatukset ja kokemukset kielen oppimisvaikeuksista ovat tarkastelun kohteena, eivät niinkään diagnosoidut oppimisvaikeudet. Tutkielmassani mainitut oppimisvaikeudet voivat johtua esimerkiksi sosiaalisista tekijöistä, kuten motivaatiosta tai asenteista kieltä kohtaan.
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee jännitystä englannin kielen tunneilla, sekä vaikeuksia englannin kielen oppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kokevatko oppilaat jännitystä erilaisissa tilanteissa englannin kielen tunneilla ja miksi. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia vaikeuksia oppilailla on englannin kielen oppimisessa ja miten vaikeudet ilmenevät. Lopuksi pohdin, onko näiden kahden kokonaisuuden välillä yhteys.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi 50 täysi-ikäistä lukiolaista. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa opiskelijoista kokee jännitystä englannin kielen tunneilla edes joskus. Suurin osa jännittää erityisesti esiintyessä toisille tai vastatessa opettajan kysymykseen englanniksi. Lisäksi opiskelijoilla on eniten vaikeuksia kieliopin ja sanaston kanssa. Erityisesti epävarmuus omista taidoista ja pelko virheiden tekemisestä nousi tässä yhteydessä esiin. Jännityksen ja oppimisvaikeuksien välinen yhteys näkyy esimerkiksi siinä, kun opiskelijoilla on vaikeuksia tietyssä kielen osa-alueessa, heistä tulee epävarmoja omista taidoistaan, jolloin heitä usein jännittää erityisesti toisten edessä esiintyminen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5428]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Finnish second year high school students' perceptions regarding teachers’ role on foreign language classroom anxiety
Torvinen, Anni (2020)Kielten oppitunneilla esiintyvä ahdistus (engl. Foreign Language Classroom Anxiety) voi vaikuttaa usean oppilaan elämään, ja estää oppilaita näyttämästä todellista potentiaaliaan oppimistilanteissa. Joskus oppilas voidaan ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...