Verkko toisen kielen itsenäisen opiskelun tukena kotoutumiskoulutuksen aikana
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten välineiden hyödyntämistä oppimisen tukena maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusten suomen kielen opinnoissa. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli maahanmuuttajien oma näkökulma: mitkä tarjolla olevista avoimista verkko-oppimisympäristöistä osallistujat kokivat mielekkäiksi myös vapaa-ajallaan, formaalin koulutuksen ulkopuolella.
Tutkimus toteutettiin kotoutumiskoulutuksen ryhmissä kesällä 2019. Aineisto kerättiin ensin kyselylomakkeilla 33 kotoutumiskoulutuksen opiskelijalta. Kyselylomakkeet analysoitiin määrällisen tutkimuksen keinoin kesällä 2019 Jatkotutkimus tehtiin kyselylomakkeiden pohjalta valituille 20 opiskelijalle puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaatteita soveltamalla.
Tutkimus osoitti, että verkko-oppimisympäristöjä hyödynnetään vielä varsin maltillisesti. Sosiaaliset tekijät olivat tutkimuksen kohderyhmälle tärkeät ja siksi fyysisesti yhdessä opiskeleminen koettiin verkko-opiskelua motivoivammaksi. Samoin perhe-elämä koettiin tärkeämmäksi ajankäytön kannalta. Motivaatiotekijät vaikuttivat myös verkko-oppimisympäristöjen valintaan niin, että suosittiin arjessa hyödyn tuottavia verkkoympäristöjä, esimerkiksi käännöstyökaluja.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että verkko-oppimisen onnistuminen vaatii huomion kiinnittämistä motivaatiotekijöihin esimerkiksi mielekkään aineiston avulla funktionaalisen kielenoppimisen keinoin ja yhteisöllisyyden kokemuksen aikaansaamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Juomoja, Matias (2018)Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ... -
Suomenoppijoiden toimijuus kotoutumiskoulutuksen yksilöllisissä ratkaisuissa
Seppälä, Tanja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Kotoutumiskoulutus pyrkii tukemaan kotoutumista ja osallisuutta muun muassa kieliopintojen avulla (OPH 2012; OPH 2022). Osallisuus nähdään entistä useammin nopeana työllistymisenä, mikä näkyy kotoutumiskoulutuksessakin ... -
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Rukko, Soili (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset ... -
Kielikoulutus valmistamassa monikieliseen työelämään
Strömmer, Maiju; Suni, Minna; Ruuska, Katharina; Iikkanen, Päivi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Over the last couple of decades, working life in Finland has become more multilingual, multi-sited, mobile and digitalised. At the same time, Finland increasingly relies on work-based immigration to fill gaps in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.