Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on
kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi selvitetään miten opettaja voi muodostaa laadukkaan oppimisympäristön opiskelijoille, tukea oppimista oikeaaikaisella ja osaavalla ohjauksella sekä verkko-opintojen suunnittelutyöllä. Tutkimus tekee yhteenvetoa oppimiseen liittyvistä muuttujista ja laadullisista tekijöistä, joiden säätely vaikuttaa oppimistuloksiin. Tutkimuksen lähestymistapana on teoreettinen tutkimus, jossa korostuvat kriittiset näkökulmat ja yhteenveto aiheeseen liittyvistä aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksessa pyritään hahmottamaan selittävien tekijöiden vaikutuksia tutkimuskirjallisuuden pohjalta.
Tutkimus käsittelee lisäksi aikuista oppijana, verkkopedagogiikan perusteorioita ja luo katsauksen tarpeeseen muodostaa uutta tieteellistä paradigmaa sekä
teoriaa verkko-oppimisesta. Opettajan taustatiedot ja tiedollinen viitekehys
vaikuttavat oppimateriaalien, verkko-opintojen, vuorovaikutuksen ja verkkooppimisympäristön muodostumiseen. Verkko-oppimista ja osaamistavoitteiden
saavuttamista voidaan tukea soveltuvilla ohjaus- ja opetusmenetelmillä sekä
laadukkaalla ennakointi- ja suunnittelutyöllä. Oppijan kognitiivisen kapasiteetin säätely opiskelussa on merkityksellistä. Ei-strukturoitujen samanaikaisten
tehtävien (multitasking) suorittaminen, sovellusten ja tietoverkon käyttäminen
vaikuttavat opintosuorituksiin ja opintojen etenemiseen usein negatiivisesti.
Ohjauksella, itsesäätelytekijöiden hallinnalla ja vuorovaikutuksella on merkittävä myönteinen asema opiskelijan opintojen etenemisen kannalta. Tutkimus
hahmottaa verkko-opetuksen strukturointia ja oppimistuloksiin vaikuttavia
tekijöitä auttaen verkko-opintokokonaisuuksien suunnittelussa. Esitettyjen oppimistuloksia ja oppimista selittävien mallien avulla opettajat voivat käyttää
voimavarojaan verkko-oppimista edistävien tekijöiden sisällyttämiseksi verkkokurssin muodostamisessa ja kehittämisessä.
...
This research discusses the requirements of the quality factors of e-learning that
has influence on adult students´ learning outcomes. The purpose of this study is
to find out and define the qualitative factors affecting the achievement of the
goals of adult learners. This research also explains how teacher can form a highquality learning environment for students, how teacher can support learning
with right timing and settlement to provide guidance and designing e-learning.
The study summarizes the variables related to learning and qualitative factors,
which affect the regulation of learning outcomes. The approach is theoretical
research, which highlights and summarizes the critical aspects of different studies around the topic. The study aims to outline explanations based on previous
research literature. The study also deals with the basic theories of andragogy
and online pedagogy and offers an overview of the need to form a new scientific paradigm and theory of e-learning. Teacher´s background information and
cognitive frame of reference affect the progress of learning materials, e-learning,
interaction and e-learning environment. The learner's regulation of cognitive
capacity is meaningful in learning. Performing non-structured multitasking,
using applications and internet will have usually negative influence on the progress of studies. Control, self-regulation and interaction play an important role
in the student's progress of studies. The research also provides an indication of
the rational orientation of resources in structuring the online course and the
design of online study modules to support the training organization and teachers. E-learning and the achievement of learning outcomes can be supported by
appropriate guidance and teaching methods as well as high-quality anticipation
and planning work. According to the learning outcomes set out in the presented
operating models, teachers can pay more attention to the quality factors. The
study outlines the structure of e-learning and the factors influencing learning
outcomes, helping to design e-learning modules. Using the presented learning
outcomes and learning models, teachers can use their resources to incorporate
e-learning factors into the formation and development of a network course.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
Flinkman, Jorma (2021)Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ... -
Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen
Kaski, Joonas (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ... -
Digital media in blended coaching : interaction and distance presence in adult education
Pihlajamäki, Timo (2011)In this study were studied the dimensions and advantages of the digital media in the adult education and distance presence. The point of view and limiting of the study was coaching and the significance of face-to-face ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.