University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin

Thumbnail
View/Open
2.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Juomoja, Matias
Date
2018
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi selvitetään miten opettaja voi muodostaa laadukkaan oppimisympäristön opiskelijoille, tukea oppimista oikeaaikaisella ja osaavalla ohjauksella sekä verkko-opintojen suunnittelutyöllä. Tutkimus tekee yhteenvetoa oppimiseen liittyvistä muuttujista ja laadullisista tekijöistä, joiden säätely vaikuttaa oppimistuloksiin. Tutkimuksen lähestymistapana on teoreettinen tutkimus, jossa korostuvat kriittiset näkökulmat ja yhteenveto aiheeseen liittyvistä aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksessa pyritään hahmottamaan selittävien tekijöiden vaikutuksia tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Tutkimus käsittelee lisäksi aikuista oppijana, verkkopedagogiikan perusteorioita ja luo katsauksen tarpeeseen muodostaa uutta tieteellistä paradigmaa sekä teoriaa verkko-oppimisesta. Opettajan taustatiedot ja tiedollinen viitekehys vaikuttavat oppimateriaalien, verkko-opintojen, vuorovaikutuksen ja verkkooppimisympäristön muodostumiseen. Verkko-oppimista ja osaamistavoitteiden saavuttamista voidaan tukea soveltuvilla ohjaus- ja opetusmenetelmillä sekä laadukkaalla ennakointi- ja suunnittelutyöllä. Oppijan kognitiivisen kapasiteetin säätely opiskelussa on merkityksellistä. Ei-strukturoitujen samanaikaisten tehtävien (multitasking) suorittaminen, sovellusten ja tietoverkon käyttäminen vaikuttavat opintosuorituksiin ja opintojen etenemiseen usein negatiivisesti. Ohjauksella, itsesäätelytekijöiden hallinnalla ja vuorovaikutuksella on merkittävä myönteinen asema opiskelijan opintojen etenemisen kannalta. Tutkimus hahmottaa verkko-opetuksen strukturointia ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä auttaen verkko-opintokokonaisuuksien suunnittelussa. Esitettyjen oppimistuloksia ja oppimista selittävien mallien avulla opettajat voivat käyttää voimavarojaan verkko-oppimista edistävien tekijöiden sisällyttämiseksi verkkokurssin muodostamisessa ja kehittämisessä. ...
 
This research discusses the requirements of the quality factors of e-learning that has influence on adult students´ learning outcomes. The purpose of this study is to find out and define the qualitative factors affecting the achievement of the goals of adult learners. This research also explains how teacher can form a highquality learning environment for students, how teacher can support learning with right timing and settlement to provide guidance and designing e-learning. The study summarizes the variables related to learning and qualitative factors, which affect the regulation of learning outcomes. The approach is theoretical research, which highlights and summarizes the critical aspects of different studies around the topic. The study aims to outline explanations based on previous research literature. The study also deals with the basic theories of andragogy and online pedagogy and offers an overview of the need to form a new scientific paradigm and theory of e-learning. Teacher´s background information and cognitive frame of reference affect the progress of learning materials, e-learning, interaction and e-learning environment. The learner's regulation of cognitive capacity is meaningful in learning. Performing non-structured multitasking, using applications and internet will have usually negative influence on the progress of studies. Control, self-regulation and interaction play an important role in the student's progress of studies. The research also provides an indication of the rational orientation of resources in structuring the online course and the design of online study modules to support the training organization and teachers. E-learning and the achievement of learning outcomes can be supported by appropriate guidance and teaching methods as well as high-quality anticipation and planning work. According to the learning outcomes set out in the presented operating models, teachers can pay more attention to the quality factors. The study outlines the structure of e-learning and the factors influencing learning outcomes, helping to design e-learning modules. Using the presented learning outcomes and learning models, teachers can use their resources to incorporate e-learning factors into the formation and development of a network course. ...
 
Keywords
osaamistavoitteet verkko-oppiminen verkko-ohjaus oppimistulokset verkko-opetus oppiminen verkkopedagogiikka aikuisopiskelijat verkko-opiskelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205289

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot 

    Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...
  • Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla 

    Oinonen, Jaana (2018)
    Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ...
  • Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa 

    Flinkman, Jorma (2021)
    Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ...
  • Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen 

    Kaski, Joonas (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ...
  • Digital media in blended coaching : interaction and distance presence in adult education 

    Pihlajamäki, Timo (2011)
    In this study were studied the dimensions and advantages of the digital media in the adult education and distance presence. The point of view and limiting of the study was coaching and the significance of face-to-face ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre