Verkko toisen kielen itsenäisen opiskelun tukena kotoutumiskoulutuksen aikana
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten välineiden hyödyntämistä oppimisen tukena maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusten suomen kielen opinnoissa. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli maahanmuuttajien oma näkökulma: mitkä tarjolla olevista avoimista verkko-oppimisympäristöistä osallistujat kokivat mielekkäiksi myös vapaa-ajallaan, formaalin koulutuksen ulkopuolella.
Tutkimus toteutettiin kotoutumiskoulutuksen ryhmissä kesällä 2019. Aineisto kerättiin ensin kyselylomakkeilla 33 kotoutumiskoulutuksen opiskelijalta. Kyselylomakkeet analysoitiin määrällisen tutkimuksen keinoin kesällä 2019 Jatkotutkimus tehtiin kyselylomakkeiden pohjalta valituille 20 opiskelijalle puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaatteita soveltamalla.
Tutkimus osoitti, että verkko-oppimisympäristöjä hyödynnetään vielä varsin maltillisesti. Sosiaaliset tekijät olivat tutkimuksen kohderyhmälle tärkeät ja siksi fyysisesti yhdessä opiskeleminen koettiin verkko-opiskelua motivoivammaksi. Samoin perhe-elämä koettiin tärkeämmäksi ajankäytön kannalta. Motivaatiotekijät vaikuttivat myös verkko-oppimisympäristöjen valintaan niin, että suosittiin arjessa hyödyn tuottavia verkkoympäristöjä, esimerkiksi käännöstyökaluja.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että verkko-oppimisen onnistuminen vaatii huomion kiinnittämistä motivaatiotekijöihin esimerkiksi mielekkään aineiston avulla funktionaalisen kielenoppimisen keinoin ja yhteisöllisyyden kokemuksen aikaansaamiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Juomoja, Matias (2018)Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ... -
Suomenoppijoiden toimijuus kotoutumiskoulutuksen yksilöllisissä ratkaisuissa
Seppälä, Tanja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Kotoutumiskoulutus pyrkii tukemaan kotoutumista ja osallisuutta muun muassa kieliopintojen avulla (OPH 2012; OPH 2022). Osallisuus nähdään entistä useammin nopeana työllistymisenä, mikä näkyy kotoutumiskoulutuksessakin ... -
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Rukko, Soili (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset ... -
Koulutustaustan ja lähtötaitotason merkitys suomen kielen oppimiselle kotoutumiskoulutuksessa
Seppälä, Tanja (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2022)Tässä artikkelissa tarkastelen, millaisen suomen kielen taidon opiskelijat saavuttavat kotoutumiskoulutuksessa. Lisäksi analysoin, miten koulutustausta ja suomen kielen lähtötaitotaso ovat yhteydessä kielenoppimiseen. ...