University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla

Thumbnail
View/Open
1.7Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oinonen, Jaana
Date
2018
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia asioita verkkokurssin vuorovaikutuksen suunnittelussa kannattaa huomioida. Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun, havainnoinnin ja kyselyn menetelmillä, millaisia asioita opettajat huomioivat suunnittelussa, millaista vuorovaikutusta kursseilla on, millaisia menetelmiä ja välineitä niillä käytetään ja miten vuorovaikutuksen suunnittelun ratkaisut toimivat. Tutkimustulosten perusteella kielten ja viestinnän verkkokurssien vuorovaikutuksen suunnittelussa kannattaa huomioida ohjaukseen, opettajan läsnäoloon ja vuorovaikutuksen kanaviin liittyviä asioita. Riittävä tiedottaminen sekä opettajan myönteinen, kannustava ja rento läsnäolo verkko-oppimisympäristössä ovat asioita, jotka vaikuttavat tutkimuksen perusteella opiskelijoiden tyytyväisyyteen ja kokemukseen vuorovaikutuksen sekä oppimisen laadusta verkkokurssilla. ...
 
This study is based on the need to develop online training on language and communication courses from the perspective of enabling and supporting interaction. The goal of the study was to investigate the design principles of interaction that should be considered in online courses. This study was done by means of focus group interview, observation and questionnaire, and studied the types of aspects that the teacher considers in the planning of online courses, the kinds of interactions that exist, which methods and devices are used, and how the interaction solutions work. Based on the results of this study, the presence of the teacher as well as channels of interaction should be carefully considered in the planning of language and communication courses. Keeping the students sufficiently informed and the positive, encouraging and relaxed presence of the teacher affect their satisfaction as well as the experience of the quality of learning and interaction in online courses according to the study. ...
 
Keywords
verkkokurssi virtuaalioppiminen kielenoppiminen kielet verkko-oppiminen viestintä kielen oppiminen vuorovaikutus oppiminen verkko-opiskelu oppimisalustat verkkokurssit verkko-opetus verkkopedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810184451

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen 

    Kaski, Joonas (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ...
  • Interaction in online learning environments : how to support collaborative activities in higher education settings 

    Mäkitalo, Kati (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)
    Collaboration promoted and supported by instructional technology has the potential to lead learners to deeper understanding and knowledge building. There have been optimistic views that any web based interaction can be ...
  • Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin 

    Juomoja, Matias (2018)
    Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ...
  • Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot 

    Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...
  • Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt 

    Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre