Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla

Abstract
Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia asioita verkkokurssin vuorovaikutuksen suunnittelussa kannattaa huomioida. Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun, havainnoinnin ja kyselyn menetelmillä, millaisia asioita opettajat huomioivat suunnittelussa, millaista vuorovaikutusta kursseilla on, millaisia menetelmiä ja välineitä niillä käytetään ja miten vuorovaikutuksen suunnittelun ratkaisut toimivat. Tutkimustulosten perusteella kielten ja viestinnän verkkokurssien vuorovaikutuksen suunnittelussa kannattaa huomioida ohjaukseen, opettajan läsnäoloon ja vuorovaikutuksen kanaviin liittyviä asioita. Riittävä tiedottaminen sekä opettajan myönteinen, kannustava ja rento läsnäolo verkko-oppimisympäristössä ovat asioita, jotka vaikuttavat tutkimuksen perusteella opiskelijoiden tyytyväisyyteen ja kokemukseen vuorovaikutuksen sekä oppimisen laadusta verkkokurssilla.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810184451Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share