University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa

Thumbnail
View/Open
818.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salo, Sanni |
Savijoki, Henriikka
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat liittivät kolmiportaisen tuen pedagogisiin asiakirjoihin ja niiden laadintaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui neljästä erityisopettajan haastattelusta ja neljästä luokanopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että roolit asiakirjojen laadinnassa jakautuivat erityisopettajien ja luokanopettajien välillä epäselvästi, eivätkä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatut ohjeistukset toteutuneet käytännössä. Lisäksi yhteistyön tekeminen koettiin eri tavalla opettajaryhmien välillä, sillä erityisopettajat kokivat pedagogisiin asiakirjoihin liittyvän yhteistyön toimivaksi kun taas luokanopettajien kokemukset yhteistyön toteutumisesta erosivat toisistaan jakaen aineiston tältä osin kahteen osaan. Puolet luokanopettajista koki yhteistyön toimivaksi ja puolet riittämättömäksi. Keskeisiksi kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnan haasteiksi opettajat kokivat epäselvät lomakkeet sekä lomakkeiden täytön puutteellisen ohjeistuksen. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että opettajat tarvitsevat entistä selkeämpiä ohjeistuksia roolien jakamiseen ja keskinäisen yhteistyön toteuttamiseen. Lisäksi huomattiin, että kolmiportaisen tuen asiakirjoja tulisi yksinkertaistaa ja niiden laadintaa keventää opettajien työn tehostamiseksi. Kolmiportaisen tuen asiakirjoja ja niiden laadintaa kehittämällä voidaan huomioida yhä paremmin tukea tarvitsevat oppilaat sekä asiakirjoja laativat opettajat. ...
Keywords
pedagogiset asiakirjat erityisopettajat luokanopettajat yhteistyö kolmiportainen tuki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272825

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” 

    Vihriälä, Riina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ...
  • Tutkimus erityisopettajan ja luokanopettajan roolista ja yhteistyöstä esimerkkinä puhehäiriöisen oppilaan äännehäiriön s- ja r-virheiden korjaaminen 

    Huhta, Päivi (2005)
  • Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista 

    Pelander, Irene (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat ...
  • "Mä en oo mikään yksityisyrittäjä" : erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyö erityisopettajan näkökulmasta 

    Venemies, Anja (2007)
  • Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Vehviläinen, Heidi (2017)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen välisiä eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eroja näiden kahden tuen portaan asiakirjojen välillä on puheen ja kielen häiriöihin liittyen oppilaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre