dc.contributor.advisor | Sayers, Dave | |
dc.contributor.author | Finne, Miso | |
dc.date.accessioned | 2019-11-18T05:50:54Z | |
dc.date.available | 2019-11-18T05:50:54Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66407 | |
dc.description.abstract | Vieraiden kielten sanastoon liittyvää tutkimusta on maailmanlaajuisesti tehty melko paljon. Aiemmin toteutettu tutkimus on kuitenkin erittäin usein keskittynyt ainoastaan sanojen oppimiseen tai opettamiseen, ei niinkään itse sanoihin, tai siihen, mitkä niistä olisivat oppimisen kannalta hyödyllisimpiä. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on paikata tätä puutetta. Tutkielman teoriataustan tärkeimpänä elementtinä toimii Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka avulla pyritään spesifioimaan ne sanat, jotka ovat kussakin tutkittavassa kielessä yleisimpiä, ja joita myös käytetään määrittelemään muita, harvemmin ilmeneviä sanoja. Puolistrukturoitua haastatteluaineiston keruumenetelmää hyödyntävänä tutkimuksena sen keskeisimpänä tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien englannin kielen opettajien tietämystä oppilailleen opettamiensa sanojen hierarkiasta. Tutkimuksen myötä selvisi, että siihen osallistuneet opettajat eivät ole aiemmin juurikaan pohtineet syitä, miten tai miksi juuri tietyt sanat valikoituvat osaksi oppiainesta. Sanojen semanttisten keskinäisten suhteiden tarkastelemisen sijaan yläasteella annettavasta englannin kielen opetuksesta suurin osa keskittyy lukemiseen, kirjoittamiseen ja sanaston kääntämiseen. Koska tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen, niin tämän rinnalle olisi erittäin hyödyllistä tuottaa myös määrällistä tutkimusta. | fi |
dc.format.extent | 18 | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911184911 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | sanavarasto | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | leksikologia | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | vocabulary (knowledge) | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | lexicology | |