How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vieraiden kielten sanastoon liittyvää tutkimusta on maailmanlaajuisesti tehty melko paljon. Aiemmin toteutettu tutkimus on kuitenkin erittäin usein keskittynyt ainoastaan sanojen oppimiseen tai opettamiseen, ei niinkään itse sanoihin, tai siihen, mitkä niistä olisivat oppimisen kannalta hyödyllisimpiä. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on paikata tätä puutetta. Tutkielman teoriataustan tärkeimpänä elementtinä toimii Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka avulla pyritään spesifioimaan ne sanat, jotka ovat kussakin tutkittavassa kielessä yleisimpiä, ja joita myös käytetään määrittelemään muita, harvemmin ilmeneviä sanoja. Puolistrukturoitua haastatteluaineiston keruumenetelmää hyödyntävänä tutkimuksena sen keskeisimpänä tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien englannin kielen opettajien tietämystä oppilailleen opettamiensa sanojen hierarkiasta. Tutkimuksen myötä selvisi, että siihen osallistuneet opettajat eivät ole aiemmin juurikaan pohtineet syitä, miten tai miksi juuri tietyt sanat valikoituvat osaksi oppiainesta. Sanojen semanttisten keskinäisten suhteiden tarkastelemisen sijaan yläasteella annettavasta englannin kielen opetuksesta suurin osa keskittyy lukemiseen, kirjoittamiseen ja sanaston kääntämiseen. Koska tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen, niin tämän rinnalle olisi erittäin hyödyllistä tuottaa myös määrällistä tutkimusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
Finne, Miso (2021)Tutkielmassa tarkastellaan massiviisten nettiroolipelien pelaamisen yhteyttä vieraan kielen sanaston oppimiseen. Verkkopelaamisen yleistymisen myötä myös siihen liittyvä tutkimus on lisääntynyt. Yleisimpinä tutkimuskohteina ... -
Exploring the Relationship between CLIL and L1 Ability in Finland : Analyzing Written and Oral Production
Launonen, Peter; Roiha, Anssi; Maijala, Minna (Universidad de la Sabana, 2022)This study explores the relationship between CLIL and L1 ability in a Finnish secondary education context. The study is based on the analysis of L1 written and oral productions of four ninth-grade students (2 CLIL and 2 ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.