How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vieraiden kielten sanastoon liittyvää tutkimusta on maailmanlaajuisesti tehty melko paljon. Aiemmin toteutettu tutkimus on kuitenkin erittäin usein keskittynyt ainoastaan sanojen oppimiseen tai opettamiseen, ei niinkään itse sanoihin, tai siihen, mitkä niistä olisivat oppimisen kannalta hyödyllisimpiä. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on paikata tätä puutetta. Tutkielman teoriataustan tärkeimpänä elementtinä toimii Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka avulla pyritään spesifioimaan ne sanat, jotka ovat kussakin tutkittavassa kielessä yleisimpiä, ja joita myös käytetään määrittelemään muita, harvemmin ilmeneviä sanoja. Puolistrukturoitua haastatteluaineiston keruumenetelmää hyödyntävänä tutkimuksena sen keskeisimpänä tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien englannin kielen opettajien tietämystä oppilailleen opettamiensa sanojen hierarkiasta. Tutkimuksen myötä selvisi, että siihen osallistuneet opettajat eivät ole aiemmin juurikaan pohtineet syitä, miten tai miksi juuri tietyt sanat valikoituvat osaksi oppiainesta. Sanojen semanttisten keskinäisten suhteiden tarkastelemisen sijaan yläasteella annettavasta englannin kielen opetuksesta suurin osa keskittyy lukemiseen, kirjoittamiseen ja sanaston kääntämiseen. Koska tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen, niin tämän rinnalle olisi erittäin hyödyllistä tuottaa myös määrällistä tutkimusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4981]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Difficult words and common lexical errors in an English preparation course : a case study
Misukka, Juuli (2020)Tämän sivututkielman tavoitteena oli selvittää, millaiset sanat ovat vaikeita lukiolaisille, jotka valmistautuvat englannin ylioppilaskirjoituksiin englannin kielen digitaalisen kertauskurssipaketin avulla. Lisäksi ... -
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
Finne, Miso (2021)Tutkielmassa tarkastellaan massiviisten nettiroolipelien pelaamisen yhteyttä vieraan kielen sanaston oppimiseen. Verkkopelaamisen yleistymisen myötä myös siihen liittyvä tutkimus on lisääntynyt. Yleisimpinä tutkimuskohteina ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.