The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa tarkastellaan massiviisten nettiroolipelien pelaamisen yhteyttä vieraan kielen sanaston oppimiseen. Verkkopelaamisen yleistymisen myötä myös siihen liittyvä tutkimus on lisääntynyt. Yleisimpinä tutkimuskohteina ovat olleet pelaajat ja heidän välinen kommunikaationsa. Tästä johtuen pelien muut aspektit, kuten ennalta tuotettu, pelimaailmaan sidonnainen staattinen kielisisältö, ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tämä korpustutkimus pyrkii hahmottamaan, millaisesta sanastosta World of Warcraft -nimisen massiivisen nettiroolipelin sisäiset tehtäväohjeistukset koostuvat. Tutkimuksen tärkein teoriallinen työkalu on Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka pyrkimyksenä on löytää kielenkäytön kannalta olennaisimpia sanoja ¬¬¬¬– sanoja joita käytetään muiden, harvinaisempien sanojen määrittämiseen.
Tutkimuksen omana aineistona toimii 282 958 sanan suuruinen korpus, eli lingvististä tutkimusta varten koottu kieliaineistokokoelma. Se koostuu 2011 tekstitiedostosta. Tätä internetistä kerättyä aineistoa tarkastellaan kaksivaiheisesti. Ensin verrataan sen sanaston esiintymisjakaumaa AntConc -nimisen korpusanalyysiohjelman avulla maailman suurimpaan, yli miljardin sanan englannin kielen korpukseen, Corpus of Contemporary American English (COCA). Analyysin toisessa vaiheessa Carterin käsitteen avulla arvioidaan tutkimusta varten kerätyn korpuksen kymmenen yleisimmän verbin keskeisyyttä englannin kielessä.
Tulokset osoittavat, että World of Warcraft -nettiroolipelin sisäiset tehtäväohjeistukset koostuvat fantasiasanaston sijaan universaalisti, kaikissa eri diskurssimuodoissa käytetyistä englannin kielen sanoista. Analyysin toisessa osassa tutkitut, yleisimmät verbit ovat monikäyttöisiä, sillä niitä käytetään kielessä laajalti erilaisten fraasiverbien ja idiomien komponentteina. Tästä syystä ne voidaan todeta keskeiseksi sanastoksi myös pelin ulkopuolisissa konteksteissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
The International Comparable Corpus : Challenges in building multilingual spoken and written comparable corpora
Čermáková, Ann; Jantunen, Jarmo; Jauhiainen, Tommi; Kirk, John; Křen, Michal; Kupietz, Marc; Uí Dhonnchadha, Elaine (Asociacion Espanola de Linguistica de Corpus, 2021)This paper reports on the efforts of twelve national teams in building the International Comparable Corpus (ICC; https://korpus.cz/icc) that will contain highly comparable datasets of spoken, written and electronic registers. ... -
Word clouds and beyond : corpus linguistic self-study material package for English for academic purposes
Hokkanen, Jere (2019)Englanti on akateemisen maailman yleiskieli, lingua franca. Tässä yhteisössä englannin kieli on välttämätön vaatimus täyteen osallistumiseen kansainvälisissä konteksteissa. Kolmannen asteen oppija tarvitsee akateemista englantia ... -
Exploring the Relationship between CLIL and L1 Ability in Finland : Analyzing Written and Oral Production
Launonen, Peter; Roiha, Anssi; Maijala, Minna (Universidad de la Sabana, 2022)This study explores the relationship between CLIL and L1 ability in a Finnish secondary education context. The study is based on the analysis of L1 written and oral productions of four ninth-grade students (2 CLIL and 2 ... -
Gamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English
Räsänen, Reetu (2024)Videopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov videopelin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.