Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSayers, Dave
dc.contributor.authorFinne, Miso
dc.date.accessioned2019-11-18T05:50:54Z
dc.date.available2019-11-18T05:50:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66407
dc.description.abstractVieraiden kielten sanastoon liittyvää tutkimusta on maailmanlaajuisesti tehty melko paljon. Aiemmin toteutettu tutkimus on kuitenkin erittäin usein keskittynyt ainoastaan sanojen oppimiseen tai opettamiseen, ei niinkään itse sanoihin, tai siihen, mitkä niistä olisivat oppimisen kannalta hyödyllisimpiä. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on paikata tätä puutetta. Tutkielman teoriataustan tärkeimpänä elementtinä toimii Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka avulla pyritään spesifioimaan ne sanat, jotka ovat kussakin tutkittavassa kielessä yleisimpiä, ja joita myös käytetään määrittelemään muita, harvemmin ilmeneviä sanoja. Puolistrukturoitua haastatteluaineiston keruumenetelmää hyödyntävänä tutkimuksena sen keskeisimpänä tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien englannin kielen opettajien tietämystä oppilailleen opettamiensa sanojen hierarkiasta. Tutkimuksen myötä selvisi, että siihen osallistuneet opettajat eivät ole aiemmin juurikaan pohtineet syitä, miten tai miksi juuri tietyt sanat valikoituvat osaksi oppiainesta. Sanojen semanttisten keskinäisten suhteiden tarkastelemisen sijaan yläasteella annettavasta englannin kielen opetuksesta suurin osa keskittyy lukemiseen, kirjoittamiseen ja sanaston kääntämiseen. Koska tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen, niin tämän rinnalle olisi erittäin hyödyllistä tuottaa myös määrällistä tutkimusta.fi
dc.format.extent18
dc.language.isoen
dc.titleHow salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911184911
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysosanavarasto
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoleksikologia
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysovocabulary (knowledge)
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolexicology


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot