University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kekki, Jarkko
Date
2018
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, mitä sanan osaamisen osa-alueita (esim. ääntäminen, kirjoitusasu, kollokaatiot) lukion englanninopettajat arvostavat, mitä he testaavat sanakokeissa, ja mistä syistä opettajat pitävät sanakokeita. Koska näitä asioita ei juuri ole tutkittu Suomessa, tutkimuksen tarkoituksena on tuoda uutta tietoa asiasta ja ennen kaikkea toimia suunnanantajana jatkotutkimukselle. Tutkielmaa varten haastateltiin yhdeksää lukion 1. vuosikurssilla opettavaa englanninopettajaa. Opettajilta kysyttiin haastatteluissa heidän käsityksistään ja toimintatavoistaan sanaston ja sanakokeiden suhteen. Aineisto analysoitiin käyttämällä ainestolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että ylioppilaskirjoitukset hallitsevat lukio-opetusta ensimmäisistä kursseista lähtien, ja opettajien valitsemat metodit ja sisällöt ovat sellaisia, että ne harjoittaisivat mahdollisimman hyvin kirjoituksia varten. Toisaalta opettajilla on hyvin erilaisia tapoja opettaa sanastoa, ja sanakokeiden muoto vaihtelee suuresti opettajasta toiseen, sikäli mikäli opettaja niitä pitää. Tuloksista ilmenee myös, että opettajat pitävät sanaston laajuutta tärkeämpänä kuin sanaston syvyyttä tai sanastojen välisiä verkostoja. Lisäksi kiteytynyt kieli (formulaic language) on opettajille vieras käsitteenä, sekä osittain myös ilmiönä. Sen painoarvo opetuksessa ja testauksessa on erittäin vähäinen lukion ensimmäisellä vuosikurssilla. ...
Keywords
EFL vocabulary teaching vocabulary testing assessment formulaic sequences vocabulary knowledge lexical competence opetus englannin kieli kielen oppiminen sanavarasto sanat teaching and instruction English language language learning vocabulary (knowledge) words
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292871

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms 

    Ylisirniö, Matti (2009)
     Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko laajasti. Tutkimuksissa on ...
  • Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective 

    Hartikainen, Tuomas (2018)
    Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ...
  • "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English 

    Kämäräinen, Heini (2022)
    Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ...
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre