Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden laatua henkilöstön näkökulmasta sekä eritellä laatua heikentäviä tai parantavia tekijöitä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä henkilöstön arvioita laadun prosessitekijöistä ja niiden yhteyttä henkilöstön raportoimaan laadun kokonaisarvioon sekä sitä, millä tekijöillä henkilöstö perusteli henkilöstön ja lasten välisen vuorovaikutuksen laatua. Tutkimusaineistona toimi Jyväskylän kaupungin vuonna 2017 teettämä henkilöstökysely varhaiskasvatuksen työntekijöille. Verkkokyselyyn vastattiin kaikista Jyväskylän kunnallisista päiväkodeista (n=276). Aineisto analysoitiin käyttäen määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja parametrittomia testejä. Kyselylomakkeessa oli joitakin avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin samoin määrällisin menetelmin kvantifioimalla vastaukset. Tutkimustulosten mukaan henkilöstö arvioi varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät kaiken kaikkiaan hyvin toteutuviksi. Kaikki prosessitekijät olivat positiivisesti yhteydessä henkilöstön arvioon varhaiskasvatuksen kokonaislaadusta. Lasten ja henkilöstön välisen vuorovaikutuksen laatua perusteltiin henkilöstön vuorovaikutuskäytännöillä, lasten yksilöllisillä haasteilla tai ominaisuuksilla sekä rakenteellisilla tekijöillä. Rakenteelliset tekijät sekä lasten haasteet olivat yhteydessä matalampaan arvioon vuorovaikutuksen laadusta. Henkilöstön toimintatavat ja lasten aktiivinen rooli olivat yhteydessä korkeampaan laadun arvioon. Tutkimus vahvistaa osaltaan käsitystä siitä, että laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan kannalta sekä rakenne-, että prosessitekijöiden tulee olla riittävän hyvällä tasolla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4038]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Varhaiskasvatus ja koronapandemia : lähiesihenkilöiden näkemys henkilöstön työoloista sulkutoimenpiteiden aikaan keväällä 2020
Hartikainen, Elina (2022)Kevään 2020 maailmanlaajuinen koronapandemia sulki yhteiskuntien toimintoja. Koronapandemiaa ja sen vaikutusta varhaiskasvatukseen alettiin tutkia maailmanlaajuisesti heti sulkutoimenpiteiden alkaessa keväällä 2020 eri ... -
Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen : tarkastelussa päiväkodin johtajien tuottamat diskurssit
Autioniemi, Hanna-Mari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä päiväkodin johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen liittyviä ...