Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorPitkälä, Iina
dc.date.accessioned2019-11-04T09:43:21Z
dc.date.available2019-11-04T09:43:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66139
dc.description.abstractTutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden laatua henkilöstön näkökulmasta sekä eritellä laatua heikentäviä tai parantavia tekijöitä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä henkilöstön arvioita laadun prosessitekijöistä ja niiden yhteyttä henkilöstön raportoimaan laadun kokonaisarvioon sekä sitä, millä tekijöillä henkilöstö perusteli henkilöstön ja lasten välisen vuorovaikutuksen laatua. Tutkimusaineistona toimi Jyväskylän kaupungin vuonna 2017 teettämä henkilöstökysely varhaiskasvatuksen työntekijöille. Verkkokyselyyn vastattiin kaikista Jyväskylän kunnallisista päiväkodeista (n=276). Aineisto analysoitiin käyttäen määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja parametrittomia testejä. Kyselylomakkeessa oli joitakin avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin samoin määrällisin menetelmin kvantifioimalla vastaukset. Tutkimustulosten mukaan henkilöstö arvioi varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät kaiken kaikkiaan hyvin toteutuviksi. Kaikki prosessitekijät olivat positiivisesti yhteydessä henkilöstön arvioon varhaiskasvatuksen kokonaislaadusta. Lasten ja henkilöstön välisen vuorovaikutuksen laatua perusteltiin henkilöstön vuorovaikutuskäytännöillä, lasten yksilöllisillä haasteilla tai ominaisuuksilla sekä rakenteellisilla tekijöillä. Rakenteelliset tekijät sekä lasten haasteet olivat yhteydessä matalampaan arvioon vuorovaikutuksen laadusta. Henkilöstön toimintatavat ja lasten aktiivinen rooli olivat yhteydessä korkeampaan laadun arvioon. Tutkimus vahvistaa osaltaan käsitystä siitä, että laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan kannalta sekä rakenne-, että prosessitekijöiden tulee olla riittävän hyvällä tasolla.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen laatu
dc.subject.otherlaadun prosessitekijät
dc.titleVarhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911044706
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolaatu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot