Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) -tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella itsesäätelytaitoja suomalaisessa esiopetuksessa sekä selvittää niiden yhteyksiä lapsen kotiympäristöön. Yhteyksiä tarkasteltiin lapsen sukupuolen, sisarusmäärän, vanhempien työtilanteen ja koulutustaustan sekä perheessä tapahtuneiden muutosten osalta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 211 lasta ja 156 vanhempaa. Tutkimuksen aineisto rajattiin 156 lapseen, joiden osalta oli käytettävissä vanhempien ilmoittamat taustatiedot. Aineisto kerättiin keväällä 2016 kahdella suomalaisella paikkakunnalla 21 esiopetusryhmässä. Aineiston keruussa hyödynnettiin Kisse-mobiilipäiväkirjakyselyä, jonka kahdeksaantoista kysymykseen lapset vastasivat yhden esiopetusviikon ajan. Perheen taustatiedot kerättiin vanhemmilta sähköisellä taustatietokyselyllä. Itsesäätelytaitoja tutkittiin viidestä Kisse-kyselyn kysymyksestä muodostetulla mittarilla, joka perustui lasten päivittäisiin itsearvioihin esiopetuspäivän kulusta. Perheen muutoksia kartoitettiin taustatietokyselyssä kymmenellä kysymyksellä ja ne ryhmiteltiin asuinpaikan muutoksiin, perhemuodon muutoksiin ja terveydentilan muutoksiin. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, että perheen useilla muutoksilla on yhteys lasten heikkoihin itsesäätelytaitoihin. Yhteydet tarkasteltiin erikseen asuinpaikan muutosten ja perhemuodon muutosten osalta ja kummassakin tapauksessa löytyi yhteys heikkoihin itsesäätelytaitoihin. Lisäksi pojilla havaittiin tyttöjä heikommat itsesäätelytaidot. Suuntaa antava tulos löytyi ainoiden lasten ja hyvien itsesäätelytaitojen osalta, vaikkakin kyseisen tuloksen luotettavuutta tulee tarkastella rajallisen havaintomäärän perusteella kriittisesti. Tulokset tuovat uutta tietoa lasten itsesäätelytaitojen yhteyksistä kotiympäristöön. Tutkimuksen erityispiirre on päiväkirjamenetelmän hyödyntäminen aineiston keruussa ja lasten itsesäätelytaitojen tutkiminen itsearvioihin perustuen. Esiopetuksessa olevien lasten itsesäätelytaitojen yhteyttä kotiympäristön taustatekijöihin ei ole Suomessa tiettävästi aiemmin tutkittu. Tämän tutkimuksen perusteella perheessä tapahtuvat muutokset näyttäytyvät riskitekijänä lapsen suotuisalle kehitykselle. Lisää tutkimustietoa tarvitaan itsesäätelytaitojen kehityksen riskiryhmässä olevien lasten tunnistamiseksi ja tukitoimien kohdentamiseksi esimerkiksi varhaiskasvatuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
Pehkonen, Anni (2018)Tutkielma on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvittää lasten arkeen kuuluvia tunteita, päivittäisiä toimintoja ja sosiaalisia suhteita ... -
Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa
Nuosmaa, Satu-Päivi (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana ... -
"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
Törnroos, Anna (2015)Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa ... -
Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
Rasimus, Helena (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksellä yhteyksiä lapsen myöhempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lisäksi ... -
Kotiympäristön ja perheen sosioekonomisen aseman yhteys 3-6-vuotiaiden lasten liikkumiseen
Kauhanen, Salla (2024)Tausta. Liikunnallisen elämäntavan luomiseksi ja vahvistamiseksi on tärkeää ymmärtää alle kouluikäisten lasten liikkumisen ja liikkumattomuuden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ...